Claes Uddgren

Blöta finaler på South Garda

Det fina vädret under Industricupen på South Garda i Italien hade bytts ut mot regn när det finaldags en vecka senare under Vintercupen på samma bana. Nu deltog bara tre svenskar, alla i olika klasser. Bäst gick det för Joel Bergström i OK, där han blev femma men förmodligen blivit ännu bättre utan ösregnet.

OK

Klassen hade bara 16 deltagare med Joel Bergström på sjunde plats efter tidskörningen. Kvalet gick ännu bättre med bland annat seger i sista åket. Raden löd: 6-7-4-0. Därmed fick han starta från fjärde rutan i söndagens blöta förfinal. Regnet kom redan under morgonen och berörde även warmupen, så alla hann ju ändra till regninställningar. Hur som helst hängde Joel med så bra att han lyckades knipa tredjeplatsen, vilket ju var ett bra läge inför eftermiddagens final. Tyvärr tilltog regnet istället för avtog, men Joel hängde på japanen Nakamura som tog täten. Men sedan blev Joel lite för försiktig och blev snart omkörd av ryssen Severiukhin. 

Så kunde det ha blivit om inte estländaren Markus Kajak (mycket passande namn i detta väglag) kört fruktansvärt brutalt utan att placera ett hjul fel. På sitt bästa varv, som även var loppets snabbaste, var han en sekund snabbare än Joels bästa. Inte nog med att han körde om Joel - han körde även ifatt tätduon men lugnade ned sig lite under de sista varven, så 1,559 sekunder kom att skilja trion åt vid målgången.

Från tionde rutan kom den välkände bulgaren Nikola Tsolov farande och även han smet tämligen enkelt förbi Joel, som sedan höll tätt och därmed slutade femma, drygt elva sekunder efter den segrande Nakamura.

OK Junior

Milla Sjöstrand var enda svensk bland de 55 förarna. Hon körde till sig 41:a plats på tidskörningen. Gänget fick sedan genomföra fyra heat vardera. Milla var 13:e och 17:e ekipage i de två inledande racen. Sedan bröt hon efter ett varv i det tredje och blev 13:e och sist i det fjärde heatet, där många bröt sedan det börjat regna. Regnigt var det även under söndagens inledande semifinaler. Milla startade från 22:a rutan i det andra åket, där hon bröt (varvades?) sex varv före målgång. Hon rankades som 24:a och missade därmed den avslutande finalen, som vanns av engelsmannen Freddie Slater med hela 4,5 sekunder till norske tvåan Marcus Saether.

KZ 2

Stora delar av eliten fanns med i det 41 man starka fältet. Däribland Norton Andreasson, som hade återvänt efter att ha prövat sin lycka i VM för OK. Det gick hyggligt under tidskörningen med nionde plats. Efter de fyra kvalen hade han sjunkit till 14:e plats trots den fina raden: 5-5-6-9. Även i denna klass inleddes söndagen med två semifinaler. Det blev start från sjunde rutan för Nortons del. Efter ett varv låg han sist...

Det kunde ju knappast gå sämre och sakta men säkert jobbade Norton sig fram till 13:e plats i mål. Detta justerades till tolfte plats sedan en framförvarande förare hade fått tidstillägg. Tyvärr använde man sig inför finalen av det något ovanliga systemet med att slå ihop poängen från kvalen och semifinalen. Detta innebar att Norton fick finna sig i att starta nere från 17:e rutan.

Det var så dags (15.10 på eftermiddagen) så blött på banan att starten ändrades så att förarna fick köra två varv under gulflagg innan de fick köra för fullt. Spanjoren Pedro Hiltbrand tog ledningen men blev snart omkörd av den holländska duon Martijn Kremers och Senna van Walstijn vilka sedan höll undan till mål. Senna var tätt efter till målflaggan men fick fem sekunders tillägg, vilket inte ändrade någonting, då Pedro fortfarande hamnade på tredjeplatsen.

Norton gick det inget vidare för. Han låg på 16:e plats under de inledande varven men rasade till 19:e på sjätte rundan. Ett par varv senare hade åter tagit sig upp till 17:e och där låg han tills det elfte varvet, då han kanade av banan och bröt, vilket gav honom plats 28 som slutposition.

Loppet skulle ha gått i 15 varv, men tävlingsledningen rödflaggade redan på 13:e rundan, då det ansågs vara näst intill okörbart. Resultaten kom därmed att räknas som ställningen löd efter tolv varv.