Claes Uddgren

Casper tog Juniortiteln i X30

Efter ett succéartat inhopp i Rotax Max med en lånad Birel under lördagens RMC-lopp var Rasbos Casper Jansson på söndagen tillbaka i sin OTK med X30-motor med uppdrag att vinna finalen och hela mästerskapet i X30-serien. Och det gick vägen.

X30-förarna kör ju inte ensamma utan de får samsas med förare med andra motorer i Junior (och Senior) 125. Till den första kategorin kom nu 22 förare till start i Linköping.

Precis som under den varma lördagen öppnade Casper Jansson bäst med 44,784 sekunder på tidskörningen. Härefter följde Albin Karlsson, vilken också hade tävlat under lördagen. Albin körde på 44,867 med sin X30-Ricciardo. Trea blev en Kosmic med Rotax-motor. Det var Junior Jonsson, som hade flyttat över motorn från den under lördagen lånade Goldcarten. Junior behövde 44,999 för att ta sig runt hemmaarenan. Fyra blev den starkt förbättrade Tim Janssons Birel-X30 med 45,005 med Patrik Johnsson femma på 45,063. Dansken Casper Normann-Gade (säkerligen storebror till Tobias i Junior 60) var sexa med 45,127.

Toppförarna Vigor Hjorvard och Lucas Björk lyckades inget vidare. Vigor var bara 14:e man och Lucas 17:e. Med i gänget fanns Raketcupens Minisegrare Victor Sundberg, vilken blev tia i en Birel.

I det första heatet tog Casper täten före Albin, Tim och Junior. Så småningom ändrades bilden. Albins kart började gå riktigt fort, så han blåste förbi Casper och hade en klar ledning tills slutskedet av racet, då det blev gulflaggning med slow-skyltning, varvid hela gänget drogs ihop. Anledningen var att en bromsskiva brast för Patrik Jansson, vilken hade kört upp sig till fjärde plats. Det hände på sämsta möjliga ställe, nämligen på start- och målrakan där det går i minst 100 knutar. Så Patrik försvann ut i en däckstrave och såg först ut att ha gjort sig illa. Men efter att ha hämtat sig, kunde han till allas applåder resa sig och själv promenera in till den närliggande depån. Det blev dock inte något mer tävlande för hans del.

Albin behöll ledningen även efter omstarten, men segern blev nu bara 0,394 sekunder till Casper. Tim var kvar på tredjeplatsen, medan Junior fick tillbaka sin förlorade fjärdeplats efter Janssons krasch. En liten bit efter kom Patrik Johnsson, danske Casper, Elias Adestam samt revanschsugne Vigor. Men Patrik hade klämt in nosen och med tillägg fick han flytta ner till tolfte plats.

Det andra heatet blev inte lika spännande. Casper J ledde nämligen från start till mål före Albin, Junior och Tim, medan danske Casper körde om Patrik Johnsson och tog femteplatsen. Vigor däremot gjorde inte så mycket väsen av sig. Efter sjundeplatsen i första åket blev han nu nia, men det skulle bli mycket bättre.

Uppställningen till den första finalen såg Casper J och Albin placera sig i första ledet med Junior och Tim i andra. Sedan hittade man Casper N-G och Elias i tredje samt Vigor och Patrik Johnsson i fjärde led.

Än en gång fick vi se Casper J hålla undan för Albin från start till mål med en knapp sekunds marginal. Tim och Junior hakade på i starten, medan Vigor snabbt hade förflyttat sig från sjunde till femte plats. Men Vigor var inte nöjd, så han klippte även Junior och Tim och var därmed uppe på en hedrande tredjeplats endast 0,354 sekunder efter Albin.

Tim höll undan för Junior och Casper N-G hela vägen, medan akterseglade Elias höll undan för Patrik Johnsson och Hugo Rosberg.

Vigor Hjorvard satte snabbaste tid till 45,012 sekunder i den första finalen och sedan 45,073 i den något kyligare andra finalen, där han från sin tredje startposition snabbt tog rygg på Casper Jansson och aldrig lämnade Albin Karlsson någon chans att sticka upp. Men Casper kunde med mycket möda hålla undan för Vigor med ynka 0,187 sekunder och samtidigt säkra X30-guldet före Vigor och Albin.

Tim Jansson var fjärde man iväg och jagades länge av Junior Jonsson tills den senare lyckades ta sig förbi. I samma veva smet även danske Casper förbi, så Tim blev alltså inte bättre än sexa denna gång. Dessutom hade han Elias och Patrik Johnsson i hälarna. De övriga blev emellertid helt avkopplade. Utan att vara helt säker, så tror jag att Junior Jonsson på fjärdeplatsen var den ende i topp-tio-gänget, som körde med en R