Claes Uddgren

Elliot Kaczynski vann Industricupen - bäst av 22 svenskar

Hela 22 svenskar hade 3-7 november begivit sig ner till den lilla staden Lonato och dess South Gardabanan i norra Italien, där man körde den anrika Industricupen (49:e gången) för nästan alla klasser utom OK, som får vänta en vecka till Vintercupen på samma bana. De blågula var utspridda över alla klasser och bästa resultatet sattes av KS Klippans Eddie Kaczynski i Mini 60, där han mer eller mindre dominerade och aldrig var sämre än trea förutom

Mini 60

I denna minsta klass liknande Junior 60 fanns fem svenskar fördelade på fem tidsgrupper, som alla fick köra på torrt underlag, men som alltid i Italien utom vid VM/EM så saxades resultaten. Så totalt blev Eddie Kaczynski sjua, Scott Lindblom 16:e man, Oliver Kinnmark 39:a, Benjamin Jalmgård 55:a samt River Nilsson 83:a av de 84 startande.

Ett par kvalheat klarades av redan efter tidskörningen, medan de resterande avverkades under lördagen. Det var torrt utom i slutet av det sista heatet, som då tog cirka halvminuten längre att avverka. Så inför söndagens torra finaler låg Eddie tvåa med samma poäng som ettan och tidsvinnaren Christian Costoya. De hade tre segrar och en andraplats vardera. Scott avancerade upp till nionde plats med Oliver på 20:e, Benjamin på 52:a samt River på sista plats. Benjamin fick därmed köra B-final, där han rankades som 33:a med sex varv kvar att avverka. River fick inte vara med alls, men det kanske var lika skönt eftersom han hade gjort en rejäl vurpa i ett heat.

Det blev först en förfinal, där Eddie körde i mål som trea. Scott låg kvar på nionde, medan Oliver klättrade till 14:e plats. I finalen var Eddie laddad till tusen och svepte förbi sina konkurrenter och körde dessutom ifrån dem med två sekunder. En holländare som var tvåa fick tio sekunders tillägg och flyttades långt ner. Oliver körde över mållinjen som tionde ekipage, men tjänade dels på holländarens missar samt på ytterligare en framförvarande förare som hade tryckt in nosen, så hans slutplacering blev åtta.

Scott blev 32:a eftersom han bara kom ett varv.

X30

Vilmer Svahn var bäste svensk på tidskörningen med tolfte plats av de fyra svenskar som fanns med i det 46 man stora startfältet. Sedan följde William Svensson på 20:e plats, Rafael Theveny på 31:a samt Max Carlsson på 43:e. 

Det behövdes bara två kvalomgångar med Vilmer en total nia efter att ha blivit nia och sexa i sina heat. William hoppade upp till 18:e, medan Rafael på 34:e och Max på 43:e plats fick köra B-final. Rafael kunde mycket väl ha blivit sexa här om nosen inte hade blivit intryckt under resans gång. Nu blev han 13:e man istället och då gick Max upp till tionde. Tyvärr fick ju ingen av dem fortsätta, då endast sex förare flyttades upp.

I förfinalen rasade Vilmer till 14:e plats över mållinjen, men han tjänade två positioner på andras tillägg och fick alltså starta finalen från tolfte rutan. William rasade tyvärr ner till 28:e plats med ett varv mindre än de andra. I finalen föll Vilmer bakåt igen och flaggades av som 16:e man, men återigen tjänade han på andras misstag och flyttades upp till en slutlig 15:e plats. William fick inte  uppleva målflaggan denna gång heller. Det var färdigkört tre varv före mål, vilket gav honom 31:a plats.

Helgen dominerades klart av hemmaföraren Antonio Appicella, som var etta i alla race.

X30 Senior

Även denna klass hade fyra svenskar på startlinjen. Det var torrt och fint med cirka 14 grader i luften när tidskörningen inleddes. Här blev Benjamin Robertson från 08-området nu något överraskande bäste svensk på 14:e plats efter att ha varit sjua i sin grupp. Hugo Nicklasson-Rosberg gick in som 34:a med Isac Valtonen strax efter på 38:e plats samt Victor Karlsson på 44:e.

Det gick inte direkt lysande under kvalet, där ingen svensk blev direktkvalificerad till finalerna. Så med Hugo 31:a, Isac 33:a, Benji 36:a efter att ha varit 14:e man i första heatet men brutit i det andra, och Victor på 44:e plats fick hela kvintetten köra B-final.

Isac stormade här upp till tredje plats och Hugo till fjärde, vilket gav dem varsin biljett till finalerna. Victor körde i mål som tia men flyttades fram till åttonde plats efter andras tidstillägg. Det sistnämnda råkade även Benji ut för. Han skar mållinjen som tolfte man men fick tio sekunders tillägg varav fem för sin intryckta noskon och fem för något annat, så han skickades ned till 19:e plats, vilket ju knappast spelade någon roll.

I förfinalen körde Hugo upp sig från 32:a till 22:a plats, medan Isac avancerade från 31:a till 26:e plats. I finalen gick det riktigt dåligt. Isac var 29:e man förbi målflaggan och Hugo 31:a och siste man. Sedan alla strafftillägg utfärdats kunde duon gå upp ett par snäpp till 28:e respektive 29:e plats.

OK Junior

Klassen hade bara 34 startande men hela åtta av dem kom från Sverige. Sju av dem härstammade från SKCC (Sydsvenskan). Tvillingarna Sturesson, Albin och Fabian blev bästa svenskar på tidskörningen, där de placerade sig som sjua och åtta. De följdes tätt efter av klubbkamraten i Kristianstad, Leo Nilsson på elfte plats. Sedan kom Thor Sundberg på 18:e, Harry Thygesson på 22:a, Ludvig Fransson på 26:e, Anton Orrgren på 29:e samt Anton Söderholm på 33:e plats.

Med ett så litet startfält behövdes bara två kvallopp. I det första gick Albin upp till fjärde plats med Leo sexa, medan Fabian tappade till 13:e plats. Ludvig, som äntligen började få kläm på de rätta inställningarna, kämpade sig fram till 15:e och detsamma gällde för Anton S, som avancerade hela elva positioner till 22:a plats. Harry förlorade samtidigt två och blev alltså 24:a, men han var annars 16:e man över mållinjen med en intryckt nos. Sak samma för Thord, vilken klöv linjen som 18:e man men flyttades ned till 25:e med sin flyttade noskon. Anton Orrgren fick av okänd anledning inte ett enda varv noterat och blev således 34:a.

I det andra racet blev Leo åter sexa, vilket samtidigt var det bästa svenska resultatet. Albin släppte bara om Leo och blev därmed åtta, medan Ludvig stormade fram till 13:e, vilket sedermera blev tionde efter andra förares tillägg. Fabian kom in som 14:e man och flyttades upp till elfte, medan Harrys 18:e plats i mål bättrades till 15:e av samma anledning.

Anton O startade ju från 29:e rutan och tog sig fram till 20:e, medan Anton S bröt efter fem varv och rankades som 33:a med Thor 34:a utan att ha fått ett enda varv under bältet. 

Sammanräknat inför förfinalen blev då Albin sexa, Leo sjua, Fabian tia, Ludvig tolva, Harry 17:e, Anton O 28:a, Anton S 30:a och Thor till slut fick starta från 32:a rutan.

Det var en kylig söndagsmorgon med bara åtta plusgrader när starten för förfinalen gick. Tyvärr krockade Albin och Leo på tredje varvet. Leo for långt av banan och bröt, medan Albin rasade bakåt och sedan kom i mål som 17:e man. Han fick emellertid ett tidsstraff på fem sekunder för krocken och blev då bara 26:a. Det gick inte så lysande för de andra heller. Fabian, som var förste svensk i mål kom in som 14:e man med Ludvig 15:e, Anton O som 17:e, Harry som 22:a, Thor som 27:a och Anton S som 30:a. Leo fick starta finalen som allra sista man men hade i gengäld de friskaste däcken av allihop, eftersom han bröt så tidigt. 

Medan ryssen Dmitry Matveev öppnade bäst under fredagen, så var det hans landsman Kirill Dzitlev som fick sista ordet och vann under den lite varmare söndagseftermiddagen. Ludvig Fransson slutade som bäste svensk på nionde plats, medan Albin 

Sturesson körde upp sig tolfte i mål. Han hade dock tryckt tillbaka nosen, så det blev att flytta bak till 22:a plats istället.

Leo Nilsson körde som ett lejon rakt igenom fältet och var uppe i ryggen på Albin vid målgången. Leo ärvde sedan tolfteplatsen.

Fabian Sturesson kom i mål som 18:e man, Harry Thygesson som 21:a, Thor Sundberg som 24:a, Anton Söderholm som 25:a och slutligen Anton Orrgren som 28:e man.

KZ 2

Endast Malmös Lukas Jonsson ställde upp här bland idel okända förare. Han var långsammast av alla under tidskörningen men flyttades efter saxning upp en plats till 57:e. I kvalen blev Lukas 26:a, 25 och 25:a, vilket gav honom startruta 27:a i B-finalen. Här tog han sig i mål som 24:e man, ganska långt efter de andra men strax före en jagande polack. Etta i A-finalen blev hemmaföraren Alessandro Buran.

Kommande helg körs Vintercupen på samma bana men då med endast tre svenskar på plats. Norton Andreasson är tillbaka i KZ 2 med en mängd toppåkare, medan Joel Bergström kör i OK och Milla Sjöstrand i OK Junior.