Claes Uddgren

EM-delseger för Viktor Gustafsson

Under helgen 14-16 augusti var det dags för växellådsklasserna samt Academy att göra sitt intåg i EM-serien. Premiären skedde i italienska Adria, där Viktor Gustafsson helt kom att dominera KZ 2 med sin Leclerc-Birel. I KZ (1) lyckades Noah Milell ta sig in på sjätteplatsen.

KZ

Noah Milell med Tonykart och Douglas Lundberg med en Lenzokart var de enda svenskarna i denna klass, vilken endast samlade 22 deltagare. På tidskörningen var hemmaföraren Alessandro Irlando snabbast före finländaren Simo Puhakka. Noah satte den sjätte bästa tiden, medan Douglas fick nöja sig med tolfte.

Simo var klar kvaletta med två segrar och en andraplats medan Alessandro var tvåa. Noah tappade till åttonde position, medan Douglas efter att ha brutit sitt första race hamnade på 20:e plats.

Man körde endast en final, som dessutom blev avslutning för hela EM-helgen på söndagseftermiddagen. Simo lyckades nu inte hålla undan för Alessandro, som till slut nöp segern med 0,185 sekunder. Noah, som aldrig blivit bättre än sjua i sina kvalåk, tog sig emellertid upp till en slutlig sjätteplats, fyra sekunder efter segraren, medan Douglas stormade upp åtta placeringar till tolfte plats, 9,458 sekunder bakom ettan.

KZ 2

Inte mindre än sex svenskar fanns på plats, när tidskörningen startade. Den mindre kände italienaren Danilo Albanese lyckades sätta bästa tid, men i fortsättningen var han inte lika framträdande. Viktor Gustafsson var en mycket hedrande tvåa just före finnen Paavo Tonteri.

Övriga blågula förare kom en bit ner bland de 59 startande, där endast de 32 främsta gick till den enda finalen. Alexander Dahlberg var med sin Energy 31:a, Brandon Nilsson med sin CRG 32:a, Jesper Sjöberg med sin Birel 33:a, medan Benjamin Törnqvist-Persson med sin Leclerc-Birel bara var 50:e man. Till sist kom Energyföraren Isak Sjökvist in som 52:a.

Det blev fyra kvalomgångar och Viktor var otroligt nog etta i alla sina åk. Jeppe blev näst bäste svensk med 25:e plats efter en rad tolfteplaceringar och en tiondeplats som bäst. Redan på 26:e plats följde Alex, som låg bättre till än Jeppe fram till sitt sista åk, där göteborgaren bara blev 15:e man.

Siste man av kvala in till final blev sydskåningen Brandon på 29:e plats sedan han blivit nia i ett av racen förutom två tolfte- och en femtondeplats. Isak och Benji var aldrig nära att gå till final. Isak slutade på 52:a plats och Benji på 53:e, vilket väl måste vara hans sämsta placering någonsin.

Viktor Gustafsson fortsatte med att vara lika överlägsen i finalen, där han tog en klar seger före mastertvåan Simone Cunati och dennes landsman Giuseppe Palomba.

Alex gjorde också ett starkt race och tog sig upp till 17:e plats. Jeppe jagade fram till 19:e men hade tyvärr nosen på fel ställe, vilket kostade fem sekunder och nerflytt till 25:e plats just före Brandon, som slutade 26:a.

Academy

I denna klass körde alla Exprit, vilket passade ende svensken Albin Stureson perfekt, eftersom han tävlar med en sådan i Sverige. Så det var kanske inte så förvånande att Albin kunde sätta den elfte bästa tiden på tidskörningen. Det gick även mycket bra under de tre kvalåken med en fjärdeplats som bäst. Trots det blev det bara 15:e plats totalt, vilket kom att bli ödesdigert i finalen. Det blev nämligen en stor krasch just i mittfältet under finalens första varv. Sex-sju kartar blev stående direkt. Visserligen klarade Albin sig från detta, men karten fick nog en kyss i villervallan och han låg snart nere på 23:e plats och tvingades sedan efter ytterligare ett varv att köra in i depån och bryta.

Det blev tidsnian Connor Zilisen från USA, som först vann kvaltävlingen och sedan även finalen.