Claes Uddgren

Emil Skärås - Europamästare

KZ (1)

Klassen hade endast 20 deltagare - de flesta välkända toppförare, där den svenska trion Emil Skärås, Benjamin Törnqvist-Persson och Alexander Dahlqvist skulle ha platsat, men nu är det bara Noah Milell, som fått tillfälle att köra bland "eliten". Jag känner inte till vilka premisser man går efter vid denna uppdelning. Vid WSK-tävlingar och tyska mästerskapet kör ju alla tillsammans och där brukar inte den ovannämnda trion vara några sparvar i tranedansen.

Italienaren Lorenzo Camplese tog hem tidskörningen, där Noah Milell med sin Tonykart bara orkade med 15:e tid.

Kvalet vanns sedan av vår finske vän Simo Puhakka före italienarna Alessandro Irlando och Camplese. Noah klättrade ett steg till 14:e plats efter raden 17-12-15.

I finalen ställde Simo till oreda. Han rasade själv på kuppen plus att trion Irlando, Anthony Abbasse och Matteo Vigano försvann. Simo körde därefter upp sig till tolfte plats, men med tio sekunders tillägg för ojuste körning trillade han ett pinnhål till 13:e. Ytterligare någon toppförare försvann lite senare och då kunde Noah dra nytta av detta och köra i mål som elfte man.

I täten tog Camprese tillbaka kommandot och vann före holländska trion Bas Lammers, Jorrit Pex och brodern Stan Pex. Det blev sedan Jorrit, som korades till Europamästare före Camplase. Noah slutade på 17:e plats.

KZ 2

Här fanns hela 64 förare varav tio från Sverige. De delades upp i tre tidsgrupper, men det blev ingen saxning efteråt. Om man hade oturen att få starta i den första gruppen, så var det bara att bita i det sura äpplet. Emil Skärås och Alexander Dahlberg var två av fyra svenskar som hamnade i den första gruppen, vars etta Vidales bara var femma totalt. Emil fick nu nöja sig med 13:e plats - bäst i svenskgänget - med Benjamin Törnqvist-Persson 23:a från tredje gruppen. Alexander slutade på 38:e plats, Isak Sjökvist på 41:a, Philip Hall på 47:e, Viktor Gustavsson på 52:a, Daniel Lindholm på 54:e, Andreas Johansson på 56:e, Jesper Westerholm på 62:a och Sam Hammarstedt på 64:e och sista plats.

Åtta av de tio blågula förkovrade sig under de fem kvalomgångarna, så det var bara Philip och Andreas som gick kräftgång. Samtidigt var det tyvärr bara tre svenskar som gick till den enda finalen. De var Emil på nionde plats, Benji på tionde och Isak på 24:e. Vidales tog sig upp till första plats.

Alex hamnade strax utanför finalen efter två orurliga heat, vilket gjorde att han slutade på 36:e plats. Jesper tog stora kliv upp till 41:a följd av Viktor på 44, Danie på 49:e medan Philip rasade till 54:e. Sam tog några kov uppåt till 60:e plats, medan Andreas, som annars brukar göra bra kval, backade till 61:a plats.

Finalen blev helfransk med tre fransmän i topp, alla körande Sodi. Etta var Emilien Denner. Emil klev upp ett steg och slutade åtta. Benji stannade på tiondeplatsen, medan Isak sjönk ett pinnhål till 25:e plats. Den tidigare suveränen Vidalen blev nia.

När poängen var sammanräknade från både kval och final, så stod Emil från Västerås som Europamästare. Man får gratulera.

Denner slutade på silverplatsen, medan Philip Hall blev näst bäste svensk med elfte plats strax före Benji T-P på tolfte och Alexander på 16:e.

Academy

Sveriges ende deltagare Alxander Spetz hade en mycket bra helg i Italien. På tidskörningen var han bara 0,208 sekunder efter ettan. Det räckte till att bli nia bland de 48 förarna. Alx fick köra i den första tidsgruppen, vilken definitivt hade sämre grepp än den andra, som hyste de tre snabbaste tiderna.

Det kördes bara tre kvalomgångar. Alx satte raden 7-14-5 och slutade då som 14:e man. Holländaren Robert de Haan blev finalmaster.

I finalen klev Alx upp ett steg och gick alltså i mål som 13:e man. Etta denna gång blev Ukrainas Oleksandr Partyshev, men det är Robert, som leder inför den sista omgången, som körs tillsammans med VM för KZ.