Claes Uddgren

Enzo Hallman tog en ny titel

Med 34 ekipage på startlinjen behövdes två tidsgrupper men bara tre kvalheat, varpå man liksom i Senior 125 lät alla köra semifinal, innan det var dags för final för alla utom en förare. Enzo Hallman var stark dagen lång och kunde till slut lägga en ny titel "Göteborgs Stora Prisvinnare" till SM-titeln som han tog så sent som för en månad sedan.

Junior 125

Till skillnad mot Senior 125, där den andra tidsgruppen var klart snabbare, så kom de två främsta tiderna i Junior 125 från första gruppen, där Malmö-Max Andersson blev totalsnabbast på den våta banan med 52,631 sekunder följd av Rasbos Sebastian Svensson på 52,770.

Tätparet i den andra gruppen, Jönköpings Enzo Hallman och Borås-Max Andersson blev trea och fyra totalt med tiderna 52,932 och 53,240. Sedan täcktes resten av tiotoppen av åkare från första gruppen, anförda av Jönköpings William Svensson på 53,288 före Kalmars Alex Leandersson på 53,332, Västerås Victor Sundberg på 53,453, Örebros Wilgot Leek på 53,500, Umeås Greta Rosén, som egentligen var i Göteborgs för att köra i den inställda Rotax Junior. Hon körde nu med sin Rotaxmotor mot de för tillfället (?) övermäktiga IAME-motorerna och noterade 53,670. Tionde tid blev delad mellan Rasbos Viktor Karlsson och den från SM bortmotade Gustav Ryderdahl på 53,801. Västeråsföraren kom sent till anmälan i Rasbo och godtogs inte!

I det första heatet där alla körde på slicks tog Malmö-Max täten och ledde sedan till mål, där han var långt före de övriga. William smet snabbt in på andra plats och lyckades också hålla sin position, medan klubbkompisen Sebbe Svensson kom till korta under första varvet. Han blev inblandad i något som jag inte såg och rasade långt ner i kön. Han körde till slut i mål som tia men hade tryckt in nosen och blev då tolva istället.

Borås-Max kunde snabbt ta hand om tredjeplatsen som han sedan inte släppte. Långt efter honom följde Västerås-Victor samt dansken Tobias Normann, men Tobias hade också flyttat sin noskon och skickades sålunda ned till åttonde plats. Därmed klev Felix Fehrling upp på femteplatsen följd av Rasbo-Viktor.

Kalmars Karl Engebladh hade stora problem under tidskörningen och blev då 34:e och siste man. Han fick alltså starta i kön och körde sedan upp sig till sjunde plats. Men Karl hade boxats och med fem sekunder extra blev det elfte plats istället.

Malmö-Max fanns även med i det andra heatet, där han ledde en stund tills han blev omkörd av Enzo. Enzo skar mållinjen som etta men fick tre sekunders påslag för att han hade varit lite för ivrig i starten. Därmed flyttades Max upp till förstaplatsen med Enzo tvåa.

Borås-Max var trea i inledningen varefter han sakta dalade bakåt till sjätte plats i mål. Men med flyttad nos blev han sjua istället.

Västerås-Victor avlöste Borås-Max på tredjeplatsen och höll sedan undan, men på hans kart satt nosen också fel, så han fick maka sig ned till fjärde plats. Därmed kunde Rasbo-Viktor utan några tillägg ta hand om tredjeplatsen.

Från kön gjorde Karl en ny fantomkörning och belönades med sjätte plats, då han inte hade varit i kontakt med någon annan. Greta kämpade på och gick in som tia, men hon hade också genat i starten och fått tre sekunder, så hon förlorade en position till elfte plats.

Det såg dramatiskt ut när Enzo körde ut från depån för att delta i det tredje kvalet. När han drog på, så spann karten runt och skickade honom av banan. Som tur var träffade han ingenting utan kunde strax åka vidare och inta sin position i första startledet bredvid mastern Sebbe. Racet kom sedan helt och hållet handla om dessa båda, vilka turades om att leda under alla åtta varven. Sebbe drog till slut det längsta strået och vann med 69 tusendelar till Enzo.

William och Alex hakade på tätduon så gott de kunde, medan Greta snurrade bort sig under första varvet och sedan fick nöja sig med 17:e plats. Alex körde sedermera om William, men han hade genat ur korridoren innan lamporna släckts, så William tog därmed tredjeplatsen före Felix med en förvisad Alex femma. Sedan kunde det ha varit Isak Askhed, men han hade flyttat sin nos, så han blev deporterad till tolfte plats. Därmed gick sjätte plats till Agnes Malmsten, som hade William Palm i hasorna, men denne William hade också varit ute och boxats, så han slutade som 13:e man istället.

Tyvärr har jag ingen startuppställning från semifinalerna utan kan bara konstatera att den första semin innehöll en tät fight mellan Malmö-Max och Rasbo-Viktor. De höll ihop hela vägen utan skiften med endast 0,675 sekunder dem emellan vid målflaggan.

Jönköpings William höll tredjeplatsen en stund tills han blev omåkt av danske Tobias. Cirka två tiondelar skilde dem åt. Alex var inte heller långt efter på femteplatsen i detta odramatiska race, där inte ett enda straff delades ut!

De tio främsta droppade i mål i jämn följd innan det blev en massa frisk luft tills de återstående chaufförerna kom i mål. Sexa hela vägen var Borås-Max följd av Västerås-William, Herman Holmström, Greta samt norrmannen Philip Svendsen.

Västerås-Victor ville inte vara sämre än sin namne från Rasbo, så han jagade Enzo från start till mål i den andra semin, vilket slutade med att västmanlänningen bara blev slagen med 0,464 sekunder av Enzo, som ledde från start till mål.

Om tredje plats var det en stenhård match mellan Sebbe och Karl. Väl om till slut, kunde Sebbe dra ifrån en aning, men han fick inte behålla tredjeplatsen. Det blev åtta sekunders pålägg för ojuste körning och flyttad nos, så Sebbe hamnade på sjunde plats istället. Därmed var Karl uppe på tredje plats - en klar förbättring mot morgonens tidsfiasko.

Isak droppade i mål på fjärde plats med Felix femma och Olle Crona sexa.

Den återstående finalen hade bara 32 startande och det märkliga är att samtliga 32 åkare kom i mål. Däremot var det långt ifrån straffritt. Inte mindre än tio förare fick straff av olika slag. Värst råkade mastertvåan Malmö-Max Andersson ut för, då han efter målgång blev diskad för ojuste körning.

Startuppställningen inför finalen diskuterades så flitigt att loppet blev en kvart försenat. Man enades nämligen om att den semivinnare som hade lägst måltid skulle bli master och det råkade bli Enzo Hallman, så Max Andersson, som dittills vunnit allt fick bli tvåa. Andra ledet kom att innehålla Victor Sundberg och Viktor Karlsson. Tredje ledets ockupanter blev Karl Engebladh och Tobias Normann, fjärde ledet Isak Askhed och William Svensson, femte ledet Felix Fehrling och Alex Leandersson, sjätte Olle Crona och Borås-Max Andersson och i det sjunde återfanns Sebbe Svensson och William Palm. 

Det blev ingen lätt resa för Enzo. Han låg i täten från start, men Malmö-Max gjorde snabbt livet surt för smålänningen genom att ta över ledningen. Sedan kom Karl farande och petade ned Enzo till tredje plats, varpå han inledde en stenhård fight med Max. De krigade ända in på sista varvet, där Karl fick en så hård kyss av Max att han rasade bakåt och till slut gick i mål som tia. I röran passade Enzo på att smita förbi och sedan ta målflaggan som segrare tätt före Victor, som aldrig hade legat längre bak än på fjärde plats. Så när Max diskades, blev Victor tvåa, medan Karl fick flytta upp till nionde plats.

Isak höll länge fjärdeplatsen, men sedan kom Rasbo-Viktor och Sebbe farande och den sistnämnde fortsatte tills han var uppe i toppen. Men Sebbe hade tryckt till nosen och fick inte behålla tredjeplatsen utan blev nedflyttad till tionde plats. Därmed steg Rasbo-Viktor upp på prispallens tredje steg med Isak fyra, danske Tobias femma och Alex sexa. William P slutade sjua och Borås-Max åtta. Och Greta Rosén blev till slut bästa tjej på elfte plats.