Claes Uddgren

Fia med knuff i KZ

KZ-klassen har i årets MKR varit anonym fram till finaltävlingen på Järfällabanan, där vi fick se nio tappra förare som trängdes och knuffades i fyra race, där lagern slutligen gick till Jesper Westerholm. Namnen Sjöberg var visserligen först i mål i den avgörande finalen, men han hade knuffats lite för mycket för att förbli obestraffad, så det blev en bronsplats istället.

KZ 2

Jeppe Sjöberg satte tonen redan under tidskörningen, när han med sin Birel gled runt på 36,561 sekunder i det för dagen torra väglaget. Närmast kom Jeppe Westerholm med sin Tonykart på 36,589 och Rasmus Jansson i en Leclerc (Birel?) med 36,714. Sedan följde sporadiskt tävlande David Forslöf i en Goldcart med 36,795 samt David Rehme i en Birel med 37,074. Rehme kör normalt i den "yngre" DD2-klassen, som vi inte har i Sverige. Både han och Madde Radne hade ju fått dispens till Eskilstunas tvådagars Rotax Challenge, men nu fick denne David nöja sig med sin KZ, med vilken han väl aldrig lyckats riktigt ordentligt.

Varje gång KZ kör på Järfällabanan, brukar jag nämna att det så gott som uteslutande är bäst att starta i andra rutan, som ligger i racingspåret och dessutom ger föraren en gynnsammare kurvradie vid ankomsten till första kurvan. Och mycket riktigt blev det så att Jeppe W tog starten före David F och Jeppe S. De två sistnämnda bytte snart plats, men Westerholm seglade hem med segern.

Sjöberg och Forslöf behöll sedan sina positioner med Rasmus Oscarsson fyra före Björne Oscarsson samt Marcelo Vargas, som kom en bit på efterkälken, sedan han krockat med Rehme. Den sistnämnde fick ge upp efter tre varv, medan bröderna Rasmus och Casper Jansson bröt utan att ha kört ett varv. Såg tyvärr inte om det hände något.

Till andra heatet ställde Westerholm givetvis sig i andra rutan (fritt val för mastern), men det lite trängsel i starten så Jeppe S kom före i alla fall. Efter ett par varvs jagande så smet Jeppe W förbi och tog sin andra raka seger. Forslöf och Rehme låg trea och fyra från start tills de bytte plats, men sedan blev det problem för Forslöf som rasade bakåt. Samtidigt som Westerholm tog täten, så körde Rasmus J förbi Rehme och nöp tredjeplatsen. Brorsan Casper J hängde med på femte plats före Vargas och Björne O.

Till första finalen fick Westerholm åter välja startplats och ställde sig nu åter i andra rutan med Jeppe S i första. Bakom radade Rasmus J och David R upp sig medan David F och Rasmus O fick starta från tredje led.

Så dags fanns det väl en aning mer fästande gummiavlagringar i innerspåret och när Jeppe S reagerade mycket kvickare vid ljussläckningen så var det han som tog täten före en snopen Westerholm och Rasmus J. Efter några varv uppstod en liten lucka, som Westerholm var snabb nog att dyka in i. Det slutade med att kartarna slog ihop och att Uddevallaföraren Westerholm (som bor i 08-distriktet) tog över och sedermera vann racet. Sjöberg fick vid krocken punktering och rasade långsamt bakåt till en slutlig sjätteplats.

Men Westerholm fick efter racet ett okänt tidstraff (krocken eller intryckt nos), vilket gav segern till Rasmus Jansson istället. Jeppe W blev ändå tvåa före Forslöf, Casper J, Björne O, Jeppe S och Rasmus O. Rehme låg i inledningen på femte plats efter Forslöf, men nu brast växelspaken, så karten plötsligt blev enväxlad, vilket innebar att han hamnade på åttonde plats.

Inför sista finalen ställde Rasmus Jansson sig "givetvis" i andra rutan och tog lätt starten före Jeppe W, Casper J, Forslöf och Sjöberg. Härnäst "flyttade" Sjöberg på Forslöf. Sedan rundade han Casper, knuffade sig förbi Westerholm och smet till sist förbi även Rasmus J. Westerholm gick också om Jansson och andraplatsen i mål räckte för att ge honom segern, sedan Jeppe S fått sina tidstillägg, vilka ändå räckte till tredje plats efter Rasmus J men före Forslöf, Rasmus O, Casper J samt Rehme. Resultaten stämmer men de exakta straffen har jag tyvärr inte funnit.