Claes Uddgren

Fina finalåk av Elliot, Vilmer och Melvin

WSK i Italien står för de flesta arrangemangen utom Trofeo delle Industrie, vars 50:e upplaga kördes på South Gardabanan i Lonato med ett flertal svenskar på plats, dock inte i KZ 2. Man körde alltså på "svenskt" vis med kval, förfinal och final. En olikhet hade man dock kvar - den onödiga saxningen som ju WSK är så förtjust i.

X30 Senior 

När man ser att totalettan kommer från första gruppen och totaltvåan från andra gruppen förstår ju var och en att det inte behövdes någon saxning, men så blev det. Då hamnade William Svensson på 19:e plats, Victor Karlsson på 48:e och Benjamin Robertson på 51:a plats. Utan saxning hade Benji varit 49:a.

Just Benji gjorde ett par hyfsade kvalåk och klättrade till 42:a plats med William på 44:e och Victor på 51:a. Något hade hänt den sistnämnde som sedan inte ställde upp i B-finalen. Här gjorde William ett mycket bra åk, passerade tio konkurrenter, satte snabbaste varv och kom in som fyra, vilket ju räckte till final. Benji startade som tolva och kom i mål som tolva, vilket inte räckte.

I förfinalen startade William från 34:e rutan och körde upp sig till 26:e plats, men han hade tryckt in nosen och fick därmed backa till 30:e plats inför finalen. Här gick det lite fram och tillbaka under de första varven, men under de tio sista varven tog han sig upp till 25:e plats i mål. Än en gång var dock nosen på fel ställe, men det kostade bara en position till 26:e plats. Racet vanns av hemmaföraren Sebastiano Pavan före norrmannen Marcus Saeter.

X30 Junior

Jönköpings Vilmer Svahn var ende svensk i klassen, som bara hade 34 startade och inte saxades (!). Han inledde med att bli fyra på tidskörningen och sedan trea efter de två kvalåken. Sedan kom katastrofen: Wilmer bröt på första varvet i förfinalen av okänd anledning. Det innebar att det blev 33:e startrutan till finalen. Här gick det undan. Ingen förare mer än Wilmer kom under 50 sekunder. Smålänningen satte 49,946 och flög samtidigt förbi mängder av konkurrenter. Efter 15 varv var han uppe på 13:e plats och precis i bakhasorna på tysken Würthenberger. Då plötsligt rödflaggades loppet. De tre sista varven kördes aldrig utan resultatet stod sig. Det vill säga, en sydafrikan blev utesluten och då klev Wilmer på tolfteplatsen.

Hemmaföraren Antonio Apicella var värst helgen lång.

OK Junior

Med 47 man på plats blev det tre tidsgrupper och saxning. Tiderna visar att vinnaren av första gruppen var snabbast följd av vinnaren i tredje oh där vinnaren av den andra gruppen hade den tredje bästa tiden - alltså inget behov av saxning, men det gjorde man ändå. Holländaren René Lammers blev etta. Av de fem svenskarna kom Scott Lindblom högst upp med femte plats tätt följd av Elliot Kaczynski på sjätte. Oliver Kinnmark gled in som 19:e man följd av Leo Nilsson på 22:a plats och Fred Saareks på 25:e.

Lammers tog hem båda sina heat och förblev etta efter kvalet, där Oliver överraskande blev bäste blågule förare på 14:e plats med Leo näst bäst på 20:e och Elliot tätt efter på 21:a plats. Scott hade en dålig inledning och rasade till 33:e plats, vilket innebar att han tvingades köra B-final liksom Fred på 44:e plats.

Tyvärr gick det åt skogen för Scott i B-finalen, där han startade som trea men bröt redan efter fyra varv. Fred kom inte så långt - han parkerade karten efter bara två rundor.

Under förfinalens första varv hoppade Elliot upp på 16:e plats med Oliver i hälarna på 17:e och Leo på 21:a. Elliot fortsatte sedan sin väg mot toppen och körde om konkurrent efter konkurrent. Efter nio varv var Klippanföraren uppe på tionde plats och även om det skiftade en del under återstående varv, så var han just tia över mållinjen. Han noterade även snabbaste varv med 48,456 sekunder. Efter diverse tidsstraff delats ut kunde skåningen ta steget upp till nionde plats - bra jobbat efter att ha startat från 21:a rutan.

Oliver hade inte samma flyt. Efter åtta varv hade han bara avancerat en position sedan startvarvet. På nionde varvet fick han Leo i ryggen och Kristianstadföraren sviktade inte utan passerade 08:an. När målflaggan sänktes var Leo 18:e man oh Oliver 19:e. Men sedan tillkom olika tidsstraff och efter dessa pålägg kunde Oliver flytta upp till 16:e plats, medan Leo rasade ned till 21:a med sin intryckta nos.

Finalen som avverkades i 22 graders värme såg en Elliot Kaczynski i fortsatt högform. Stadigt och säkert körde han om ekipage efter ekipage tills han var uppe på fjärde plats. Det skilde då inte mer än 2,233 sekunder fram till segrande colombianen Salim Hanna-Hernandez. Ungraren Martin Molnar blev tvåa och engelsmannen Lewis Wherrell trea.

Oliver Kinnmark kämpade sig upp till tolfte plats efter elva varv men tappade sedan två placeringar och slutade alltså på 13:e plats 5,824 sekunder efter ettan. Leo Nilsson var nu inte riktigt lika forcerande som i förfinalen, men han var redan efter elva rundor uppe på 16:e plats och där blev han sedan kvar till målgången, 7,210 sekunder efter Salim H-H.

Mini 60

Fyra förhoppningsfulla svenskar fanns med bland de 95 som tidskörde. Efter saxningen hamnade Melvin Kalousdian på en hedrande 13:e plats följd av Jonathan Landström på 42:a, Carl Nellegard på 62:a samt Maximus Unt på 76:e plats. Kvalen blev tuffa med hela fem omgångar. Melvin storåkte i de fyra första men noterade en 20:e plats i sista åket, vilket säkert kostade honom cirka tio positioner. Han slutade nu på 22:a plats.

Jonathan tjänade några placeringar och hamnade på 36:e plats. Maximus avancerade kraftigt och slutade som 41:a, medan det tyvärr gick illa för Carl. Han inledde med två bra åk, men sedan tog det roliga slut. Tre katastrofresultat på raken innebar ras till 89:e plats och därmed färdigåkt.

Jonathan och Maximus fick åka B-final, där de startade från sjätte och elfte rutorna. Det såg ju lovande ut, men tyvärr lade de in backen med Max 22:a i mål, en knapp sekund före Jonathan på 23:e plats.

Melvin var nu ende svensk kvar till finalerna. Det blev emellertid katastrof direkt med Melvin stående efter första varvet då han låg 29:a. Eftersom han var först att bryta blev det till att starta finalen från ruta 36. Här gick det betydligt bättre och efter bara ett varv hade örebroföraren smitit förbi sju konkurrenter. Sedan fortsatte han att plocka skalper, så under nionde varvet gick Melvin upp på 17:e plats. Ett varv återstod. Då lyckades tre man tränga sig förbi, så unge herr Kalousdian blev avflaggad som 20:e man. Vid efterbesiktningen visade det sig att av de tre som hade flyttat sina nosar, var det två av dem som var före Melvin, vilket därmed innebar en slutlig 18:e plats för honom.