Claes Uddgren

Fina svenska uppkörningar i Valencia

IAME sitt vinterrace på Valenciabanan i Spanien med hela elva svenskar förare på plats. Inga toppresultat nåddes, men det innebar inte att det inte förekom en del fina åk som exempelvis Sebastian Hedins i X30 Seniorer och Melvin Kalousdians i X30 Mini. Båda misslyckades i förfinalen och gjorde sedan stronga uppkörningar i fi

X30 Senior

Mathilda Olsson var som brukligt snabbast i svenskgänget på tidskörningen när hon tog sin nya Birel till 13:e tid med 55,716 sekunder. Tätt efter på 15:e plats följde Sebastian, även han i en Birel, med 55,811. Lite längre ned kom Albin Karlssons Birel på 43:e plats med 56,142. Sedan ramlade de övriga svenskarna in med jämna mellanrum. Patrik Jansson satte med sin Birel den 47:e tiden med 56,386.

Av en för mig diffus anledning valde arrangörerna att saxa startfälten i samtliga klasser, trots att vädret var likvärdigt hela tiden. Så Max Sjölander i en Energy som tog sig runt på 56,241, gav honom bara 49:e plats. Härnäst följde Arvid Roséns Tonykart på 50:e plats och tiden 56,393. 

Nybörjaren Vilgot Leek var näst långsammast av alla 59 förare med 57,752 sekunder i sin Birel. Men tack vare saxningen flyttades han upp till 51:a plats! Vigor Hjorvards Ricciardo tog sig runt på 56,454 men blev bara 53:a. Simon Billmans Birel avslutade det hela på 59:e plats, men åktiden var bara 57,144 sekunder. Allra överst ståtade hemmaåkaren Daniel Nogales i en KR och tiden 55,458. Han skulle dock inte komma att figurera så mycket i framtiden. Istället var det engelsmannen Dean MacDonald, som toppade kvalet efter fyra åk, där han vann tre och blev tvåa en gång.

Mathilda gjorde tre fina åk på rad med en inledande tredjeplats följd av två andraplatser. I sitt sista åk gick det dock lite snett, så hon var bara 14:e ekipage över mållinjen utan tidstillägg. Trots missen hade hon nu avancerat till fjärde plats totalt. Sebbe Hedin hade en inledande och en avslutande andraplats. Däremellan bröt han emellertid två race i rad med fem varv kvar att avverka. Det medförde ras till 27:e plats, men han slapp åtminstone köra B-final, vilket de övriga sju tvingades till. Max blev nämligen 39:a i kvalet med Arvid 41:a, Patrik 46:a, Albin 49:a, Vigor 51:a, Simon 56:a och Wilgot 59:a.

Tyvärr var banan inte helt torr när B-finalen avverkades så åktiderna blev cirka åtta sekunder långsammare. Ingen av svenskarna lyckades avancera till förfinalen, vilket bara de sex främsta gjorde. Max slutade nia, Arvid 14:e med fem sekunders tillägg, Patrik 15:e med fem sekunders tillägg, Vigor på 18:e utan tillägg, Simon på 20:e med fem sekunders tillägg, medan Albin bröt tre varv före mål. Wilgot tycks inte ha startat.

Till förfinalen hade regnet tilltagit och nu låg varvtiderna som bäst på 1.08 minuter. Dean fick här stryk av sin landsman Mark Kimber. Mathilda föll till 16:e plats utan tillägg, medan Sebbe gick i mål som 27:a men med fem sekunder extra blev han bara 32:a.

Mathilda lyckades inte avancera ett smack i finalen utan höll länge 16:e plats tills hon bröt. Så dags hade Sebbe brassat förbi halva startfältet och ärvde Mathildas 16:e plats. Men på sista varvet blev han omkörd och slutade då som 17:e man. Längst fram tog Dean tillbaka ledarskapet och vann före Mark med klara fyra sekunder. Bästa varvtid låg på 1.07,8.

X30 Mini

Melvin Kalousdians Birel och Jonathan Landströms Energy fanns bland de 32 deltagarna. Under tidskörningen blev Melvin 20:e man på 1.06,136 minuter, medan Jonathan blev 25:a trots att han var snabbare med 1.05,105. Så crazy kan det bli vid saxning. Tyvärr gick inte kvalen särskilt bra. Jonathan rasade till 28:e och Melvin till 31:a plats. Någon B-final behövdes inte utan det blev förfinal direkt. De hade emellertid tur med vädret men inte med resultaten. Är osäker om det kanske börja regnet. Jonathan var siste man i mål på 25:e plats, hela 49 sekunder bakom segraren, medan Melvin försvann utan att ha kört ett varv, vilket gav honom 31:a rutan till den sjöblöta finalen. Trots vädret kom alla utom ett ekipage i mål, men varvtiderna steg till 1.13 minuter.

Melvin visade gilla halkan och susade förbi 16 konkurrenter för att till slut gå i mål som 15:e man med ett bästa varv på 1.14,5 och 37 sekunder efter vinnande engelsmannen Roman Kamyabs KR. Jonathan var 55 sekunder efter ettan. Han tog målflaggan som 23:e man men flyttades ned till 24:e plats pga fem sekunders tillägg. Hans bästa varvtid var 1.16,1.