Claes Uddgren

Gustav Ryderdahl körde om allihop

En strålande dag (i dubbel bemärkelse) i Södertäljes MKR-race höll på att gå i stöpet för Gustav Ryderdahl, då han tvingades parkera i den första Minifinalen. Men Gustav bet ihop och körde om 19 konkurrenter i den sista finalen och kom därmed att stå som segrare samtidigt som han gick upp i delad MKR-ledning med dagens tvåa Isak Askhed.

Mini

Veteranen Gustav Ryderdahl har kört många race på alla MKR-banor, vilket märktes då han satte den bästa tiden under tidskörningen med 44,223 sekunder. Närmast kom Alexander Nordahl med 44,515 följd av Isak Askheds 44,541, Alice Lindells 44,594, Thyra Larssons 44,595, Simon Heeds 44,631, Victor Sundbergs 44,653 samt William Kruths 44,885. Agnes Malmsten var med även under söndagen, men nu blev det stopp med kedjebrott redan på andra fullfartsvarvet, så hennes första varvtid räckte bara till 15:e plats bland de 23 tävlande.

Gustav, Isak och Thyra var oskiljaktiga i första heatet. De låg på rad under de tio varven även om Gustav fick några meters försprång mot slutet.

Victor fick en smakstart och var snabbt uppe på fjärde plats, men han fick till slut ge sig för Alice och Simon. Före målgång hann Simon även snuva Alice på fjärdeplatsen med 0,298 sekunders marginal.

Agnes tog sig blixtsnabbt om fem konkurrenter, men sedan kom hon inte längre och fick således nöja sig med tionde plats. Sedan kunde det ha varit William, men han ansågs ha kört ojuste och flyttades efter tillägg ner till 17:e plats.

Andra heatet blev en ren kopia på det första med Gustav, Isak och Thyra i täten från start till mål. Och än en gång tog tidssjuan Victor fjärde plats under startvarvet bara för att sedan åter falla bakåt till sjundeplatsen, sedan trion Simon, Alice och Alexander hade kört förbi. Victor hade William några sekunder bakom sig vid målgång, medan Agnes ånyo blev tia.

Den första finalen såg Gustav och Isak inta första startled. Bakom dem stod Thyra och Simon och i tredje återfanns Alice och Alexander, medan Victor delade fjärde led med Herman Holmström.

Denna inledande final bjöd på dramatik direkt, då Thyra parkerade på första varvet. Tuvängenbanan är så tight att det under senare år satts upp skyddsbarriärer, vilket i sin tur hindrar "insyn", så vad som hände Thyra har jag ingen aning om. Däremot vet jag att ledande Gustavs motor lade av efter två varv.

När Gustav parkerade, så tog Isak över ledningen före Alice, Simon, Victor och Alexander. Härnäst presenterade sig en ny aktör, nämligen Oscar Lindell, vilken startade från nionde rutan. Han hade tydligen "alla rätt" och körde utan att tveka om allihop utom ledartrion Isak, Alice och Simon, som fightades så att stråna rök. De turades faktiskt om att leda, men till slut var det i alla fall Isak, som fick sista ordet med Simon blott 131 tusendelar bakom vid målgången. Alice släppte en aning mot slutet men var ändå en klar trea.

Oscar lyckades inte riktigt behålla fjärdeplatsen utan fick ge sig för Victor men bara med 0,3 sekunder. Efter dem följde Herman, Agnes, Alexander och William Kruth.

Isak och Simon fortsatte sin intensiva fight även i den andra finalen. Men efter flera skiften verkade det stabilisera sig med Isak strax före Simon. Så hade det förmodligen även sett ut vid målgången om det inte hade varit för en viss Gustav Ryderdahl. Det spelade tydligen ingen roll utan han startade från 20:e rutan, för han körde om allihop och vann! Otroligt.

Alice Lindell hade också hittat ny fart eller kanske hade hon sparat sina däck lite bättre i eftermiddagshettan för hon låg aldrig sämre än trea och hade redan passerat Simon Heed då Gustav kom flygande. Han hade nog tankat Raket-bränsle.

Oscar Lindell trivdes åter fint och tog nu revansch på Victor Sundberg, som han körde om för gott och därigenom säkrade femteplatsen.

Efter nämnda sextett rullade ekipagen i mål med Herman Holmström som sjua, Alexander Nordahl som åtta, Agnes Malmsten som nia och uppåkande Thyra Larsson från 21:a startrutan som tia. Däremot tvingades William Kruth bryta.