Claes Uddgren

Ingen rådde på Axel Palmgren

Inklusive sex debutanter mötte 16 förare upp till tidskörningen på lördagsmorgonen. Axel Palmgren från SMK Västerås visade direkt var han tyckte att skåpet skulle stå genom toppa tidskörningen och de två finalerna. Däremellan stack Borlänges Gustav Roininen upp och vann de båda kvalen.

Micro

Axel Palmgren öppnade dagen med att sätta bästa tid med 47,719 sekunder med Gustav Roininen tvåa på 47,858. Trea blev Enköpings Alex Stasiak på 48,402 följd av Järfällas Maximus Unt på 48,574, Rasbos Vidar Ottosson på 48,764 och Enköpings Isabella Rapezzi-Dahl på 48,791. Inga andra tog sig under 49 sekunder.

När Axel tog täten för första heatet hakade Gustav på med Alex trea och Vidar fyra. Gustav lyckades väldigt snabbt avlösa Axel på ledarplatsen och sedan höll dalmasen undan. Axel var emellertid så nära att endast 0,061 sekunder skilde över mållinjen. Alex höll sig också inom en sekund, medan Vidar däremot förlorade sin fjärdeplats, när Erik Axberg och debutanten Eddie Boman kom stormande.

Till det andra heatet fick de sätta på regndäck. Det hjälpte nu inte Axel Palmgren mycket, då han brakade av banan i full fart. Som tur var, kunde han fortsätta och så småningom gå i mål som femma, men den framförliggande Alex fick hela tio sekunders bestraffning och därigenom flyttade Axel upp till fjärde och Alex ner till femte.

Debutanten Eddie, liksom Axel Palmgren från SMK Västerås, verkade inte ha några som helst problem med blötvädret utan tog sig kvickt genom fältet och ända upp till andra plats. Erik Axberg, även han från Västerås, låg aldrig långt efter Eddie och gick i mål ungefär fyra tiondels sekunder efter på tredjeplatsen.

Till den första finalen, som också kördes på regndäck, fick Gustav alltså stå på pole position med Axel på utsidan. Andra ledet innehöll Erik och Eddie, medan tredje hade Alex och Vidar på plats.

Nu blev det lite omkastade roller. Bland annat så snurrade både Eddie och Vidar på första varvet. Eddie lyckades fortsätta direkt, medan Vidar tyvärr fastnade i myllan. Även Erik försvann. Hur det gick till hann jag aldrig uppfatta. I täten vräkte Axel sig fram och betvingade nu Gustav med klara 1,975 sekunder. Vid målgången var de mer eller mindre ensamma. De främsta konkurrenterna var ju borta. Tätparet gjorde dessutom 54-rundor, medan resten av startfältet gjorde 55-rundor eller mer.

Alex tog det lagom försiktigt och bärgade tredjeplatsen före Borlänges Alexander Mirahmadi, som kom upp från nionde startrutan. Sedan följde uppåkande Eddie efter sin lilla indiskretion i inledningen.

I startfältet fanns Järfällas Lukaz Östling (kanske släkt med gamle stjärnföraren Ola Östling?). Lukaz kart krånglade till den grad att han blev tidlös under tidskörningen samt bröt samtliga tre körda race före den sista finalen, där han fick ställa upp i tolfte rutan.

Det var inte 100 procent torrt, när förarna radade upp sig för den sista finalen, men solen sken, så man tycker ju att slicks vore det bästa valet, men teamen tog inga risker så Mirahmadi, Unt och Alexander Backollas var de enda av de tio främst startande, som vågade sätta på slicks. Faktum är att just denna trio misslyckades med att få ett bra resultat, antingen det nu berodde på slicksen eller ej.

Axel, Gustav och Alex tog täten med Eddie fjärde man iväg. Och det var just debutanten Eddie som hade mest bråttom. Han hade inga problem med att ta sig om Alex och Gustav, varpå han lyckades med konststycket att köra om den ledande Axel på utsidan! Tyvärr kunde han inte hålla sig kvar i toppen utan fick snart se hela tätgänget braka förbi igen. Han blev slutligen sjua.

Det var nu inte slut på märkligheterna. Unge herr Östling på tolfte startrutan hade äntligen anförtrotts en kart som var i perfekt trim. Jag tänkte faktiskt inte på att kolla vilket däckval han hade gjort, men han brakade rakt igenom fältet och det tillsammans med Järfällas Emil Zaimovic. När målflaggan vinkades var Lukaz uppe på en fantastisk andraplats och Emil på fjärde med endast Alex emellan sig. Gustav gled in på femte och Västerås Wincent Palm på sjätte. Emil satte den klart bästa varvtiden med 48,306 sekunder.

Erik Axberg krockade i första kurvan och Maximus Unt blev också inblandad. Den sistnämnde bröt efter sex varv, medan Erik var siste man i mål på tolfte plats. Osäkert om Alexander Backollas var inblandad i krocken, men han i vilket fall diskad efter åtta varv.