Claes Uddgren

Karting på gång igen

Söndagen den 24 maj kunde alla kartar med Rotax- och Raketmotorer plus de som körde KZ köra ett gäng träningspass på den nya banan i Eskilstuna, där det är tänkt att arrangera en stor tävling om Prins Carl-Philips pokal 29-30 augusti. Ett 40-tal förare dök upp och hade tur med vädret, då det var uppehåll tills strax efter träningsslutet.

Men det har inte bara tränats i Sverige - det har tävlats också. SODA (Stefan Carlqvist) har kört två Easy Kartrace på Järfällabanan. Vid den första var "hela Sverige" välkommen, medan man till den andra inskränkte sig till dem, som tillhörde Stockholms Bilsportförbund. Inte mycket har läckt ut därifrån mer än att Skänninges Junior Jonsson premiärvann före Umeås Arvid Rosén i Junior 125. Detta gällde alltså vid premiärtävlingen.

Medan Linköpings MS har kört ett klubbmästerskapsrace, så har KS Klippan arrangerat ett "Karantänrace", dit förare från Klippan, Helsingborg, Malmö och Kristianstad var välkomna - inga andra. Inte vid något av ovannämnda race har det publicerats några resultatlistor. För det var ju "inga tävlingar" som någon uttryckte sig.

Sedan har det för mig tidigare okända företaget Maptun tillsammans med KH Racing (Kenneth Hildebrand) dragit igång något som kallas Maptun Event. Förhoppningen är att kunna avverka fyra race, men i skrivande stund är ingenting klart med tävling 3 och 4. 

Premiären för Maptun Event kördes på Åsum Ring 9-10 maj i Kristianstad. Junior 125 och Senior 125 körde under lördagen, medan KZ och Junior 60 körde under söndagen. För att undvika att överträffa 50-personersregeln, som gäller just nu, så körde man en klass varje morgon och en annan på eftermiddagen. Samma sak gällde även på Järfällabanan. Vad som gjorde Åsumracet unikt var att ansiktsmask var ett tvång. De delades ut redan vid ankomsten, om jag har förstått det hela rätt. Det var varmt denna helg och ganska jobbigt att då gå omkring med mask. 

Junior Jonsson tog här sin andra raka seger med sin Kosmic av 2018 års modell, som är lite vridstyvare än 2019:s. Dessutom satt det en Rotaxmotor som vanligt bredvid Junior, medan alla (?) andra körde med IAME-motorer. Linköpings Alxander Spetz tog andraplatsen före Jönköpings Caspian Hagman, Örebros Albin Karlsson, Klippans Hugo Nicklasson-Rosberg samt Uppsalas Astrid Almlöf. Klassen hade 21 deltagare.

Under eftermiddagen deltog 18 killar och en tjej i Senior 125. Klassen dominerades totalt av Göteborgare, som stal alla pallplatser. Värst var Oliver Ahrenstedt före Max Sjölander och Isak Valtonen. Sedan kom Uppsalas Rasmus Jansson, Klippans Fabian Almqvist samt Rasmus snabbe lillebror Casper.

Junior Jonsson fanns med här också, men nu satt han i en av SODA lånad ny Tonykart med en egen IAME-motor. Det slutade med en sjundeplats strax före Södertäljes Felix Jansson. Albin Karlsson och Caspian Hagman dubblerade också. Albin gled in som elfte man, medan Caspian parkerade karten när tre varv återstod.

I Junior 60 med nio förare var fjolårets giganter i Micro på plats. MKR-vinnaren Scott Lindblom tvålade nu till SKCC-giganten Elliot Kaczynski från Klippan med hemmahoppet Leo Nilsson trea och internationellt erfarne estländaren Andri Tsikin, som tävlar för SMK Västerås, på fjärde plats.

Det var ju nästan Lilla SM med detta startfält och i KZ var det inte sämre med Benjamin Törnqvist-Persson, Emil Skärås, Jesper Sjöberg, Isak Sjöberg, Jesper Westerholm, Lars Woitaschek, bröderna Rasmus och Casper Jansson samt racerföraren Joel Eriksson, som åter hade dammat av sin gamla Tonykart, som hade körde med en gång ifjol vid Göteborgs Stora Pris.

Benji var tidsetta och fortsatte sedan hela vägen till seger, medan tidstvåan Emil fick se sig besegrad av Joel, som tydligen inte har glömt hur man rattar en kart.

Jesper W tog fjärdeplatsen före Jeppe S, Lars och Isak, medan Bastian Ensgård (Helsingborg) tog åttondeplatsen före Rasmus, medan Casper fick problem på näst sista varvet och därmed aldrig körde den sista rundan. Haris Imamovic skulle också ha varit med, men han uteblev helt. Okänt om han lämnade depån eller bröt direkt.


Jo, nog var Haris med i Kristianstad. Nu har jag via hans Facebook-anteckningar läst att han gjorde en rejäl vurpa med två volter och hamnade på gräset, där han svimmade av en kort stund och sedan vaknade med en intensiv smärta i ryggen. Det blev ambulans till Kristianstads lasarett, där det konstaterades att Haris hade brutit tre ryggkotor, höger skulderblad samt tre revben. Efter tre dygn fick han åka ambulansflyg till hemstaden Linköping, där han opererades och för närvarande har tolv (!) skruvar i ryggen. Bättringen har sedan gått mycket bättre än väntat och Haris är nu hemma i bostaden och har påbörjat sin rehabilitering.

Läkarna har sagt att det kommer att ta fyra månader innan han är återställd. Haris själv verkar dock tro att det kommer att gå fortare. Alla vi följare håller tummarna.