Claes Uddgren

Klippan Cup, del 2:2, söndag

DD2 Ett helt fristående lopp, som inte ingick i någon serie, samlade 16 deltagare varav de flesta återfanns i den äldre avdelningen. Man körde tillsammans men hade åtskilda resultatlistor.

Värmlänningen Jonathan Karlsson, som tävlar för SMK Västerås, klarade tidskörningen på 44,007 sekunder med "klasskamraten" David Rehme närmast på 44,051. Sedan kom de två främsta "åldermännen" Fredrik Björk och Andreas Forss. Kommer ni ihåg Fredrik? Han vann Rotax Max Challenge seniorklass en gång i tiden och fick åka Världsfinal. Sedan gick han och sina två bröder över till Folkrace. Jag vet inte exakt hur länge de tävlade där men gissningsvis runt 15 år och det med en hel del framgångar. Nu hade Fredrik förlitat sig helt på Radne Motor, som försåg honom med både chassi och motor samt mekhjälp av Radnes representant på banan. Konkurrenterna var mycket imponerade av hur fort den motorn gick på rakorna, så kanske Radnes telefon gick varm på måndagen?

Jonathan behöll förstaplatsen även i första heatet, där Andreas stack upp och snodde åt sig andraplatsen före David och Fredrik. Men i andra heatet blev det samma ställning som under tidskörningen.

I förfinalen lyckades David ta sig förbi Jonathan och vinna med Fredrik trea och Andreas en knapp fyra med Christoffer Jonasson hängande i bakhasorna. I finalen lyckades Jonathan sedan återta initiativet och vinna före David, Fredrik och Andreas, medan Christoffer denna gång var en dryg sekund efter som femma totalt samt trea i ungdomsklassen. Toppkvartetten hade snarlika varvtider med Andreas i topp på 44,025 sekunder följd av Fredrik på 44,050, Jonathan på 44,083 och David på 44,170. I mål skilde cirka två sekunder dem åt.

Junior 125

Denna klass ingick liksom Senior 125 i Swedish Kart League, vilket gjorde båda klasserna så stora att man fick köra B-finaler. Dessutom kördes det tre kvalheat per klass. I J125 med 40 deltagare öppnade Olle Crona bäst genom att vinna tidskörningen före lördagens olycksfågel Vilmer Svahn. Sedan följde norrmannen Philip Svendsen, Ludvig Fransson, Noel Sundberg, Dante Johansson samt Karl Engebladh.

I det första heatet fick Jönköpings-Olle ge sig för sin klubbkompis Vilmer, medan dansken William Willaume smög upp och snodde tredjeplatsen före Karl och dansken August Stensholm. Däremot blev Ludvig stående efter bara två varv.

I det andra åket fick Ludvig briljera genom att vinna före Philip, Karl, Olle och Dante. I sista omgången tog Vilmer en ny seger före Philip, Noel, Willaume samt Isak Askhed, medan det nu var Dantes otur att bli stående.

Därmed stod det att klart att Vilmer och Philip fick starta i första ledet i förfinalen med Olle och Karl i andra, medan det tredje blev heldanskt med Willaume och August. En tredje Jönköpingsförare, William Svensson, hade seglat upp till tionde plats totalt, medan Ludvig hamnade nere på 17:e och Dante på 23:e position.

Att starta på yttern i Klippan är ingen höjdare och Philip var chanslös mot Vilmer. Istället kom masterfyran Karl upp och snodde åt sig andraplatsen. I mål var Karl slagen med 1,952 sekunder av Vilmer med Philip trea. August och Willaume hängde på norrmannen och petade  därigenom ned Olle till sjätte plats med William S sjua. Samtidigt körde Ludvig upp sig till tionde plats och Dante till 16:e. 

Topptrion i förfinalen Vilmer, Karl och Philip hamnade till slut på samma positioner på prispallen, medan William Svensson på fjärde och Olle på femte plats såg till att det blev tre Jönköpingsförare bland de fem främsta. Sedan kom dansktrion August, Willaume samt Tobias Normann, medan Gustav Ryderdahl och Ludvig behöll sina platser från förfinalen. Dante tog sig upp till tolfte plats men skickades ner till 14:e med en intryckt noskon.

OK

Trots krock med EM-premiären i Portugal kom tio svenskar, en dansk och en finne till start i Klippan. Teodor Ödmark inledde bäst med att toppa tidskörningen före Rasbos Thor Sundberg, Uddevallas Richard Olsson, dansken Rasmus Andersen och Järfällas Sebastian Hedin. Patrik Jansson anslöt också efter att ha kört KZ 2 dagen före. Men han fick inte till det alls och var klart sämst av allihop.

Teo tog hem första heatet före Richard, Sebbe, Thor och Rasmus, medan Patrik bröt. Det blev samma duo först över mållinjen även i andra åket med Rasmus trea, Thor fyra, Hugo Holm femma, medan Sebbe tvingades bryta.

För tredje gången av tre möjliga styrde Teo först över mållinjen i förfinalen med Rasmus tvåa. Sebbe körde upp sig till tredje plats men hade knuffat in nosen så med tidstillägg så fick han starta finalen från sjunde rutan istället. Thor tog över tredjeplatsen före Hugo, Richard och finske Maximilian Lodman. 

Finalen blev händelserik och topptrion Thor, Hugo och Richard blev alla stående, medan Sebbe visade upp sina bästa kunskaper. Efter att ha satt dagens snabbaste varv med 41,954 sekunder lyckades han vinna och betvinga Teo med 0,417 sekunder. Rasmus grejade tredjeplatsen före uppstickaren Wilgot Leek från Örebro. Finnen kom femma och Patrik till slut sexa.

Senior 125

Med 38 startande och 34 finalister så måste fyra förare slås ut via en B-final, men först blev det ju tidskörning i vanlig ordning med två grupper. Nästan alla fortåkare hamnade i första gruppen, vilket fick till följd att endast de fem främsta i andragruppen gick in i topp-15. Allra snabbast var Jönköpings Enzo Hallman på 43,614 sekunder följd av andragruppens etta Max Andersson, Malmö, på 43,646. Sedan följde Max Sjölander, Noah Haraldsson, Isac Valtonen, Alxander Spetz, Daniel Varverud, Bastian Ensgård, Hugo Nicklasson-Rosberg, Leo Westin, Neo Rocksjö och Casper Jansson (som nyligen tog silvermedalj när han körde i Crosskart Extreme på Kalixälvens is i Sprint-SM). Lucas Björk, Södertälje, var egentligen trea i andra gruppen samt nia totalt, men han vägde 2 hekto för lite vid efterbesiktningen. Han blev således diskad.

Bastian från Helsingborgs KK körde om allihop och vann det första heatet varpå han ett par timmar senare gjorde om bedriften i det andra heatet. Mastern Enzo hängde på och tog andraplatsen samt körde senare hem det tredje racet, vilket alltså betydde att Bastian och Enzo fick stå i förfinalens första led.

För att återgå till heaten så tog Isac V hem tredjeplatsen i första heatet före Klippans Victor Karlsson, Daniel, Noah och Neo.

Men för rättvisans skull ska nämnas att det var Malmö-Max, som tog målflaggan först i öppningsloppet. Men han hade nog gasat lite för tidigt, så tävlingsledningen gav honom tio sekunders tillägg och det innebar en katastrofal nerflyttning till 14:e plats.

I det andra heatet skuggades Bastian in i mål av Isac V, Max S, Victor K, Hugo, Malmö-Max, Benjamin Robertson samt Casper J. I sista racet följdes ettan Enzo av Max S, Daniel, Hugo, Noah samt dansken Casper Normann. Alx, som var nia i andra heatet, gick nu visserligen i mål som trea men med nosen på fel plats, så flyttades han ned till en ny niondeplats.

Så inför förfinalen toppade Bastian före Enzo, Max S, Isac V, Daniel, Victor K, Hugo, Noah, Oscar Menander, Casper N, Casper J, Alx, Elias Ekstrand samt Malmö-Max.

Det blev mastertrean Max Sjölander som kämpade sig fram till förstaplatsen i förfinalen dit han närmast följdes av Isac V, Bastian, Enzo, Daniel, Casper J, Benjamin och Lucas Björk, som haft det jobbigt i kvalen, där han ju fick starta sist. Victor Karlsson var visserligen fjärde man i mål, men han hade också tryckt tillbaka nosen och fick masa sig ned till 14:e plats istället. Än sämre gick det för Malmö-Max, som bara blev 24:a samt Alx, som slutade 26:a.

Max startade master i finalen och var även etta i mål med Bastian tvåa precis som under lördagen, då Bastian ju körde i KZ 2. Isac V tog hand om sista pallplatsen, medan Benji körde upp sig från sjunde till fjärde plats. Efter sig hade han då Enzo, Daniel, Victor K, Hugo samt Victor Sundberg. Noah blev tia inklusive fem sekunders tillägg, annars var han femte man i mål.

Malmö-Max körde upp sig rejält och skar mållinjen som elfte man, men hans nos satt fel så det blev flyttning till 16:e plats, medan Alx bröt redan i inledningen och Casper Jansson efter tre rundor.