Claes Uddgren

Många svenskar i South Garda

South Garda i norra Italien är ett populärt tillhåll för svenska förare. Om det sedan är själva banan eller närheten till norra Europa som är orsaken ska jag låta vara osagt. Banan är emellertid sällsynt aktiv under hösten. Strax efter det att VM körts här 22/9, så var det dags för "29:e Trofeo Autunno".

KZ 2

Här återfanns Jönköpings Andreas Rydell. Det gick tungt i inledningen med 18:e tid på tidskörningen, som bara innehöll 19 ekipage. Under den påföljande förfinalen klättrade Andreas upp till 15:e plats. I finalen tappade han en position men fick tillbaka femtondeplatsen, då en framförvarande konkurrent fick tidstillägg.

X30 Senior

Här fanns bara Skövde-syskonen Stephanie och Alex Kiss. Under tidskörningen med 45 startande placerade sig Stephie på 39:e och Alex på 41:a plats.

I denna klass kördes kval och efter dessa låg Alex 36:a och Stephie på 37:e plats. Tyvärr blev det då inget finalåka för någon av dem.

X30 Junior

Här hittade vi Joel Bergström från Piteå, tävlande för KAK och under säsongen boende i Italien. I denna klass delades förarna upp i ojämna och jämna nummer under tidskörningen. Joel blev trea i den ojämna.

Sedan blev det två semifinaler. Joel gick in som tvåa i sin semi och fick därmed starta från tredje rutan i förfinalen, där han vann! I finalen fick norrlänningen emellertid studera bakpartiet på teamkamraten Nicholas Pujatti.

60 Mini

Här dök SMK Örebros Rafael Théveny upp bland de 46 deltagarna. I den ojämna tidsgruppen körde Raffe in på 16:e plats, vilket blev 28:e efter sammanslagning med den andra gruppen. Efter kvalen hade han hoppat upp till 20:e plats och i den enda finalen rasade han först ner till 26:e plats men fick kliva upp till 25:e, sedan en annan förare fått tidstillägg.

6 oktober var det dags igen. Nu hette tävlingen "Autunno finale", men verkade inte ha det minsta med "Autunno Round 1" att göra, då det endast var 60 Mini, som kördes i båda tävlingarna.

60 Mini

Rafael Théveny gjorde nu sitt andra besök på South Garda och öppnade med 17:e tid på tidskörningen, som innehöll 34 förare. I förfinalen blev han 23:a och i finalen 21:a.

Den 12 oktober var det åter dags. Nu handlade det om "ROK Cup Finale". Två skåningar fanns plats.

Shifter ROK

Malmö AK:s Lukas Jonsson, som brukar ses i Tyska mästerskapets amatörklass gjorde här ett inhopp i den KZ-betonade klassen med 66 startande. Lukas blev 63:a på tidskörningen, 64:a efter kvalen och gick givetvis inte till final. Men man körde en Vortex Trophy för de utslagna. Här fick Lukas plats, men han kom tyvärr inte i mål och rankades då som 29:a.

Mini ROK

Hela 130 förare ville vara med. Team JP i Kristianstad hade en förare på plats, nämligen Anton Söderholm. Anton, som väl inte är så rutinerad blev bara 125:a och fick då köra i "Elimination" med 29:e plats som resultat.

Nästa race på South Garda blev WSK Open Cup 24-27 oktober.

KZ 2

Isak Sjökvist från Rasbo MK var ende svensk i klassen. Han öppnade med att bli 13:e man på tidskörningen. Sedan gick det illa i de två första kvalen och slutade med 14:e plats i det sista kvalåket, men sammantaget låg han nu nere på 22:a plats inför förfinalen, där han kämpade sig fram till elfte plats. I finalen han dock bara 22:a.

OK

Norton Andreasson från Nyköping men tävlande för KAK gjorde sin OK-debut så sent som helgen efter midsommar i år. Han hängde omedelbart med i täten på South Garda och blev vid tidskörningen en jättefin sexa. Kvalen gick ännu bättre eller vad sägs om raden 3-3-2? Därmed blev han kvaltvåa efter den välkände ryssen Kirill Smal.

Malmö AK:s Georg Kelstrup var också med i gänget. Han inledde med att bli 42:a man på tidskörningen samt 34:a efter kvalen.

Det blev två semifinaler. Båda svenskarna körde i den andra, där Norton blev tvåa och Georg 18:e man, en placering eller om man så vill tre sekunder från en finalbiljett.

Finalen vanns sedan av engelsmannen Barnard Taylor före Kirill Smal, medan Norton tappade något och blev nia.

OK Junior

Hela fem blågula förare ställde upp i denna klass med 84 startande. Efter avslutad tidskörning låg Calle Bergman på en sensationell åttondeplats. Oscar Pedersen var 22:a, Sebastian Kinnmark 35:a, Joel Bergström 39:a och William Siverholm 40:a.

William var ju den mest erfarne i detta gäng och trots dåliga startplaceringar, tog han sig fram till 27:e plats under kvalen. Calle med bra startplats hade det lite enklare, men efter en åttonde- och en fjärdeplats blev det tvärstopp i det tredje loppet med 31:a plats som följd. Han blev sedan tolva i sista åket och rankades därmed som 28:a. Joel hade också en katastrof med 30:e plats i sitt andra framträdande. I övrigt handlade det om två tionde- och en elfteplats, vilket till slut gav honom 31:a plats totalt. Sebbe slutade som 42:a och Oscar som 56:a. Samtliga fem fick då köra semifinal.

I den första semin gjorde både William och Joel stronga körningar och tog sig in på sjätte och 13:e plats. De var då finalklara liksom Calle, som blev elva i den andra semin. Sebbe gick in som 20:e man och Oscar som 23:a, så för deras del var det färdigåkt.

Finalen bjöd på dramatik. Engelske (?) Arvid Lindblad var först över mållinjen men bestraffades med fem sekunders tillägg och flyttades då ner till sjätte plats, vilket gav segern till hemmaföraren Andrea Antonelii.

För svenskarna gick det åt skogen. Joel blev bara 24:a, Calle 25:a och William 33:a efter att ha brutit. Så trist.

60 Mini

Oliver Kinnmark, körande för KAK samt Andri Tsikin, tävlandes för SMK Västerås var de svenska representanterna i denna klass. Oliver var 59:a på tidskörningen och Andri 71:a. För den sistnämnde var det nog premiär i denna "J60-klass". Andri har nämligen kört MKR-serien i Micro under det gångna året.

Det behövdes hela fem kvalomgångar för att alla skulle få mötas. Det var nog i tuffaste laget för de båda svenskarna, då Andri slutade på 81:a plats (med en 21:a plats som bästa position i heaten) och Oliver på 22:a (med en 22:a plats som bästa heatresultat). Båda var då givetvis utslagna.

1-3 november var det åter liv i luckan på South Garda, då den icke okända Industricupen skulle avgöras. Här var det åter gott om blågula förare i varje klass.

KZ 2

Emil Skärås dök här upp och satte den tionde bästa tiden bland de 54 startande. Isak Sjökvist kom in strax efter på 14:e plats och sedan hittar vi Kalmars Lars Woitaschek på 45:e tid. Gissar att det var debut för Lars i dessa sammanhang. Han körde dessutom i likhet med Emil och Isak en Energy.

Emil var trea och två under sina båda kval och hamnade på femte plats totalt, medan Isak tappade ner till 17:e plats efter att ha blivit femma och 19:e man i sina åk. Lars till slut var 20:e och 28:e man i sina race, vilket gav honom 36:e plats totalt. Men han var inte utslagen för det utan fick en ny chans i B-finalen, där han startade från åttonde rutan och slutade på en mycket hedrande tredjeplats! Därmed var hela trion i final. Men först fick de köra förfinal.

Emil körde i förfinalen om två medtävlare och fick alltså starta finalen från tredje rutan, medan Isak tog sex positioner och alltså gick in som elva. Men Lars var värst när det gäller omkörningar, då han klättrade från 31:a till 20:e plats.

Hela helgen dominerades av hemmasonen Lorenzo Giannoni och följdriktigt vann han även finalen i ren utklassningsstil. Emil gjorde inget dåligt åk och snodde andraplatsen, men han blev distanserad med 7,419 sekunder av italienaren. Isak tappade till tolfte plats i mål men flyttades upp till elfte igen, sedan en framförvarande förare fått tidstillägg. Lars till slut hamnade på en fin 18:e plats.

OK

Mycket tunn klass med endast 16 startande, varav dock tre från Sverige. Under tidskörningen gick det åter bäst för Norton Andreasson, som slutade på fjärde plats. Sedan hittar vi Theo Wernersson på nionde i sin OK-debut och Ville Malja på tionde plats.

Efter de båda kvalåken låg Norton kvar på fjärdeplatsen, medan Theo bättrade sig en placering till åttonde plats och Ville sjönk två till tolfte plats.

Sedan blev det förfinal. Nu tappade Norton en position till femte plats, medan Theo klättrade upp till sjätte och Ville till elfte.

I finalen hoppade Norton åter upp till fjärde plats med Theo i baken på femte, medan Ville bröt med tre varv kvar att köra (varvad?). Han blev därigenom 14:e man.

OK Junior

Startfältet med 52 förare innehöll nästan samma svenskgäng som vid den förra tävlingen. Så efter tidskörningen låg Joel Bergström bäst till i gänget med tolfte tid följd av Oscar Pedersen på 14:e, Teodor Ödmark på 28:e, Axel Malja på 43:e samt Sebastian Kinnmark på 49:e plats.

Teodor, vars namn jag inte sett utanför Sveriges gränser förut, överraskade med att bli bäste kvalsvensk på 13:e plats med Oscar tätt efter på 14:e. Joel missade direkttåget precis genom att bli 29:a följd av Axel på 36:e och Sebbe på 49:e plats. Det blev därmed B-finalåka för den sistnämnda trion.

Nu visade Joel klassen genom att bli tvåa och vara klar för final, medan Axel och Sebbe fick kliva av tåget sedan de blivit nia respektive 21:a. Men Sebbe bröt med tio kvar att köra.

Förfinalen blev inte rolig ur svensk synpunkt. Oscar kom visserligen in som 17:e man, men Teodor var siste man i mål som 25:a, medan Joel bröt redan efter tio varv och då rankades som 30:e man. Men en final återstod. Tyvärr gick det nu om möjligt ännu sämre. Oscar blev åter bäste svensk på 19:e plats, medan Teodor rankades som 28:e man, sedan han klivit av banan fyra varv före målgång. Joel hade emellertid 13 varv kvar till målgång när hans race tog slut. Han slutade som 33:a.

Mini 60

Detta startfält hade 71 förare varav fyra från Sverige. Alla hade erfarenhet från J60. Det var SMK Västeråsparet Lucas Hillström (7:a i MKR-serien) och Albin Gustavsson (6:a i MKR-serien) samt KAK:s Oliver Kinnmark och Jönköpings SKCC-förare Vilmer Svahn. Lucas tog 35:e plats på tidskörningen, Vilmer 58:e, Oliver 63:e och Albin 64:e.

Under kvalet blev Oliver bäst med 50:e plats före Lucas på 53:e, Vilmer på 57:e och Albin på 58:e. Resultaten innebar att hela kvartetten fick köra B-final. Härifrån gick tyvärr ingen av dem vidare till final. Oliver bättre sig fyra positioner till 18:e plats, Lucas bättrade sig sex platser till 19:e plats, Vilmer nio positioner till 20:e plats, medan Albin knäppte en gubbe och slutade som 29:a.

Nu råder det stora lugnet på South Garda tills februari.