Claes Uddgren

Mathilda - Europa-etta igen!

För andra året i rad har Uppsalas Mathilda Olsson tagit hem den prestigefyllda Rotax Max Euro Trophy genom att vinna båda finalerna i norditalienska Adria. Det ger henne därmed åter en biljett till den Världsfinalen, som skulle ha gått i november men har flyttats till januari 2021, då man hoppas att Covid-19 har lugnat ner sig.

Rotax Max

Det var bara 34 seniorförare som vågade sig ner till Italien för årets tredje deltävling. Det skulle ha blivit fyra med en avslutning i belgiska Gent, men där härjar pandemin som värst just nu, så detta race är inställt och därmed blev Adria finaltävling istället.

Fredagseftermiddagen den 23 oktober klockan 15.50 stod förarna uppställda för tidskörning. Då kom regnet med stort R. Jag är inte säker, men jag misstänker att förarna hade slicks på kartarna. I varje fall gick det 19 (!) sekunder långsammare nu än när de kvalade och finalkörde under lördagen och söndagen. Ungraren Zsombor Kovacs behärskade underlaget bäst och noterade 1.09,169 minuter med finske Juho Valtanen i sitt första Rotaxrace på 1.09,283. Strawberryteamets Mathilda Olsson och Axel Bengtsson gick in som sjua och tia med 1.10,734 respektive 1.11,006.

Under lördagsförmiddagen var det snustorrt men kanske inte det allra bästa greppet än. Juho tog hem det första heatet och körde som bäst runt på 50,964 sekunder. Mathilda behöll sin sjundeplats, medan Axel hoppade upp till nionde plats. I det andra heatet greppade det lite bättre, så Mathilda avancerade fram till andra plats efter Kovacs och gjorde varvet på 50,344 - Kovacs var långsammare. Axel tappade emellertid ner till tolfte plats.

I det tredje och därmed sista kvalet blåste både Mathilda och Juho om Kovacs. Nu varvade hon på 50,303 sekunder. Axel klev upp ett pinnhål till elfte plats. Man räknade nu ihop poängen inför de två likvärdiga finalerna. Då hamnade Juho i topp före Kovacs och Mathilda med Axel på nionde plats.

Den första finalen blev otroligt tight med endast 0,064 sekunder mellan vinnande Mathilda och Juho, som jag tror är på väg att bli tysk mästare i år. Italienaren Elia Galvanin trängde sig också före Kovacs på fjärdeplatsen, medan Axel backade till elfte plats. Mathildas bästa tid blev nu 50,296 sekunder.

I helgens sista race gick det ännu fortare. Mathilda vann än en gång och noterade nu 50,242 som sin bästa varvtid. Juho var tvåa men blev ifrånåkt med 1,328 sekunder. Guy Cunnington tog hand om tredjeplatsen, medan Axel droppade till 15:e plats, 9,931 sekunder bakom sin kvinnliga teamkompis. Sammanräknat blev Mathilda helgens etta med Axel på tolfte plats.

Det nu avslutade mästerskapet ser Mathilda som segrare på 102 poäng med engelsmannen Sean Butcher tvåa på 65 poäng. Robin Knutsson och Axel Bengtsson fick båda ihop sex poäng och slutade då på 28:e och 30:e plats totalt.

DD 2

Robin Knutsson berättade nyligen att han hade tröttnat lite på karting, men det var innan han hade testat en DD 2. Robin är visserligen för ung för att tävla i Sverige (liksom David Rehme och Madeleine Radne), men det finns serier ute i Europa, där de är välkomna. Så efter en provtur anmälde Robin sig till Adrias DD 2-klass, där han blev ende svensk. Bland 36 förare satte han den 24:e bästa tiden under tidskörningen. Det skilde 0,93 sekunder fram till ettan. Sedan hände någonting, så att det aldrig blev någon start i första heatet. I det andra var han emellertid med och kom i mål på 22:a plats, dryga 14 sekunder efter ettan. Nästan exakt lika mycket skilde i tredje heatet, där han blev 24:a. Sammanräknat före första final var Robin nu 27:a. Från denna startruta körde han upp sig till 22:a plats, men under vägen hade nospartiet tryckts bakåt så det blev fem sekunders tillägg och ras till 28:e plats. I sista åket avancerade Robin sedan upp till 24:e plats igen.