Marie Radne

Mathilda i toppform vid Rotax Europremiären

Mathilda Olsson hade en kanonhelg i belgiska Gent, där man under påsken avhandlade den första omgången av Rotax Euro Trophy. Det kördes liksom i Sverige två finaler och hon blev tvåa i båda två bakom hemmaföraren Ilian Bruynseels.

Rotax Max

Det kom 47 ekipage varav fyra svenskar till start. Under tidskörningen blev Mathilda Olsson sexa, Patrick Rundqvist 18:e man, Rasmus Fridell 24:e och Robin Knutsson 41:a.

Ilian vann båda kvalen. Mathilda var trea i första loppet men bara tolva i det andra, så hon fick starta den första finalen från nionde rutan.

Rasmus var nia och sexa och hamnade alltså på samma slutpoäng som Mathilda. Det gav honom då tionde plats, eftersom han var långsammare än Mathilda på tidskörningen.

Patrick var tolva i första åket men bröt det andra och hamnade på 31: plats strax utanför de 28 främsta som var direktkvalificerade till finalerna. Robin till slut var bara 25:a och 21:a i sina åk och hamnade därmed på 37:e plats.

Det kördes en B-final och här briljerade de båda svenskarna. Patrick gick från tredje rutan upp till seger, medan Robin från nionde rutan körde upp sig till sjätte plats. Därmed slank han med som 34:e och siste man till final.

I den första finalen körde hela svenskkvartetten mycket bra och samtliga gick i mål på den övre halvan av resultatlistan. Ilian vann igen, men Mathilda stormade fram och tog andraplatsen, blott 1,601 sekunder bakom belgaren.

Från sin 29:e ruta blev Patrick 15:e man med Robin precis i bakhasorna på 16:e plats från 34:e rutan! Rasmus var egentligen näst bäst av de blågule. Han skar mållinjen som 14:e man, men han fick fem sekunders tillägg för ojuste körning och flyttades då ner till 21:a plats.

Med undantag för Mathilda, som gjorde ett nytt kanonåk, så gick det betydligt mycket sämre för killtrion i den andra finalen. Uppsalatjejen jagade belgaren hela vägen och tog målflaggan endast 0,219 sekunder senare.

Patrick och Robin höll visserligen sina positioner och skar mållinjen som 14:e och 15:e ekipage. Men sedan delades det ut straffsekunder. Robin hade nosen på fel ställe och flyttades till 19:e plats, medan Patrick också hade tryckt in nosen plus att han fick fem sekunder till för ojuste körning. Så det blev 24:e plats istället.

Jag vet inte vad Rasmus hade för sig, men han svartflaggades efter bara fem varv och blev därmed bara 34:a.

Rotax Junior

Denna klass hade 39 deltagare men bara en svensk och det var Wilgot Edqvist i en Tonykart. Men han stred som ett lejon och var inte mycket sämre än Mathilda Olsson, som ju också kör en Tonykart i år.

Holländaren Mike von Vugt i en Exprit inledde med att vinna tidskörningen med Wilgot en god tvåa. Sedan höll Mike sin position efter kvalåken, medan Wilgot trillade ner till elfte plats, sedan han slutat 23:a i första åket men sedan vunnit det andra.

I den första finalen fick Mike stryk av sin landsman Kris Haanen, medan Wilgot körde upp sig till femte plats. Sedan vann Mike den andra finalen, där Wilgot behöll sin femteplats.

DD 2

David Rehme har i år bytt klass från Rotax Max och KZ 2, vilka klasser han körde i ifjol. Under tidskörningen i Genk blev han en förnämlig sexa med sin FA-Alonso. På 14:e plats hamnade sedan Johan Andersson i sin Intrepid.

Kvalen gick illa för svenskduon. David rasade till 18:e plats och Johan till 29:e. Finalerna gick dock lite bättre. I den första tog David sig fram till nionde plats och Johan till 18:e. I den andra slutade David tia, medan Johan åter blev 18:e man.

Tysken Niklas Greenz i en KR (Kart Republic!) vann båda finalracen.