Claes Uddgren

Milell EM-7:a, annars inget att hurra för

EM för KZ-klasserna och Academy rullar på. Under helgen 17-19 juni kördes alla klasserna i Italien på den drygt 1200 meter långa Cremonabanan. Enda svenska framgången kom i huvudklassen KZ där Noah Milell gled i mål som sjua, medan klubbkompisen Viktor Gustafsson blev tolva. I KZ 2 blev alla utom Brandon Nilsson utslagna, medan Oliver Kinnmark kom sist i Academyfinalen.

KZ

Noah Milell är ju regerande världsmästare i klassen och firade detta med att sätta sin Tonykart-Vortex på pole position under tidskörningen, där Viktor Gustafsson placerade sin CRG-TM på 20:e plats bland de 31 startande.

Man behövde bara tre kvalomgångar, där Noah gjorde två bra resultat (dubbla tredjeplatser) men tyvärr krockade bort sig en gång. Så efter kvalen ledde spanjoren Pedro Hiltbrand före holländaren Senna van Walstijn med Noah på tionde plats och Viktor på 17:e.

I finalen som kördes i 32 graders hetta (!) fick Pedro en usel start och rasade till sjunde plats medan Senna tog täten, som han sedan aldrig släppte. I mål var han fyra sekunder före italienaren Ippolitto.   

Noah kom igång som nia och Viktor som 14:e man. Sakta men säkert plockade Noah två positioner till och kom i mål som sjua efter att länge ha legat i CRG-föraren, fransmannen Jeremy Iglesias kölvatten utan att lyckas ta sig förbi. Viktor gick snart upp till 13:e plats varpå han föll till 15:e. På varv 16 klättrade han till 13:e igen och några varv senare till en hygglig tolfteplats. Viktor jagades mestadels av den italienske veteranen David Fore, som dock efter loppet bestraffades med sista plats sedan man upptäckt oegentligheter på karten.

KZ 2

Fyra svenskar sökte lyckan i KZ 2. Det gick inget vidare. Norton Andreasson inledde emellertid bra under tidskörningen med 21:a plats i den saxade listan med 83 förare. Sedan följde Brandon Nilsson på 42:a, Jesper Sjöberg på 71:a och Albin Karlsson på 80:e plats. Svenskättade Arvid Lindblad var värst. De fick avverka hela fem heat innan det var dags för final.

Kvalresultaten var ingen rolig läsning. Endast den på CRG-fabriken boende Brandon lyckades nämligen gå till final sedan han kvalat in som 31:a man på 59 poäng. Utslagna blev därmed Norton på 44:e plats med 78 poäng, sedan han bra gjort två riktigt bra race. Jeppe tog sig emellertid framåt på listan och slutade som 58:a, medan Albin avancerade till 72:a plats. Italienaren Moritz Ebner blev kvaletta.

Finalen blev en braksuccé för Birel med TM-motorer, då fransmannen Tom Leuillet vann före sina märkeskamrater Cristian Bertuca och Alessio Piccini, båda från Italien.

Brandon fick ett varv mindre noterat och hamnade då på 33:e plats. Jag gissar på att han blev varvad. Lindblad försvann också, förresten.

Academy

Som vanligt var endast Oliver Kinnmark med här. Han inledde med att bli 17:e man av 50 startande på tidskörningen. Tre kvallopp kördes. Tyvärr bröt Oliver i det första åket, men var femma och elva i de andra, så slutplaceringen blev 22:a och då var finalbiljetten säkrad.

Finalen i 33 graders hetta var ingen barnlek. Oliver var aldrig bättre än 22:a förrän efter det allra sista varvet, då det föll bort några förare så att Oliver kunde flaggas av som 21:a. Han hade emellertid tryckt in nosen och flyttades ned till sista plats av dem som nådde målet.