Claes Uddgren

Milell mästerskapstvåa i Finalfinalen

WSK:s många serier fick ett avslut när den andra och sista deltävlingen av Final Cup avgjordes på South Garda i norditalienska Lonato. Årets VM-tvåa Noah Milell lyckades nu inte riktigt lika bra som vid premiären på Sarnobanan men tog ändå hem den totala andraplatsen i KZ. Oscar Pedersen höll sig också som vanligt högt upp i listorna i OK-klassen.

KZ

Hela 54 ekipage dök upp till säsongsavslutningen. Givetvis saxade WSK som alltid tiderna. Noah Milell blev nu tolva på tidskörningen med Norton Andreasson 26:a och Jesper Sjöberg 31:a. Italienaren Alex Maragliano var tidsetta och följde upp detta med att även bli kvaletta. Noah gjorde bra ifrån sig och klättrade till sjätte plats, medan Norton sjönk till 19:e. Jeppe stannade kvar på 31:a plats.

WSK älskar ju Superheat (även om man denna gång kallade dem Prefinaler) och körde två stycken innan man buntade ihop poängen. I det första fick Norton starta från tionde rutan och blev sedan nia i mål, medan Jeppe från 16:e rutan avancerade till tolfte plats. I det andra åket körde Noah om allihop och vann. Efter den sedvanliga hopslagningen fick Noah en biljett till finalens tredje ruta, Norton till den 18:e och Jeppe till den 30:e.

Det blev Maragliano som tog hem spelet, medan Noah dalade till nionde plats i mål men sjunde i resultatlistan sedan tidsstraffen delats ut. Norton stannade på 18:e plats, medan Jeppe kunde ha blivit 22:a om han inte hade tryckt tillbaka sin noskon. Med fem sekunders tillägg blev han nu 28:a. Seriesegrare blev emellertid Senna van Walstijn med Noah en god tvåa. Norton blev 22:a och Jeppe 32:a.

OK

Oscar Pedersen var ende svensk blev 48 förare i klassen. På tidskörningen slutade han sexa efter saxning. Dansken David Walther imponerade med att vinna. Kvalsegrare blev dock engelsmannen Joe Turney med Oscar nedrasad till 15:e plats. I sitt Superheat blev upplänningen sjua, vilket efter poängsammanslagning innebar tolfte plats inför finalen. Turney var fortfarande etta.

Det blev sedan rysk seger i finalen genom Dmitry Matveev. Oscar gjorde ett kanonåk, passerade sju konkurrenter och kom i mål som femma. Seriesegern gick emellertid till Joe Turney, medan Oscar slutade som elva.

OK Junior

Klassen hade 79 startande varav fyra från Sverige. Bäst av de våra på tidskörningen var Oliver Kinnmark på åttonde plats, tätt följd av Scott Lindblom på tionde, medan Elliot Kaczynski bara blev 50:e man. Fred Saareks var 57:a.

Tidsettan Ramaekers blev även kvaletta. Oliver var aldrig sämre än nia och kunde därmed avancera till femte position, medan Scott föll till 19:e efter en katastrof i sista heatet. Elliot klättrade samtidigt till 23:e plats, medan Fred låg kvar på 57:e.

Oliver fick starta sitt Superheat från tredje rutan och kom sedan i mål som femma. Fred körde upp sig från 29:e till 23:e plats, medan Scott tvingades parkera efter elva varv, vilket innebar 31:a plats. Än sämre gick det för Elliot som bröt redan efter ett varv och då rankades som 33:a. Men som jag vid tidigare tillfällen nämnt, så har Superheaten väldigt liten betydelse. Har man kört bra under kvalen, så är en katastrof i superheaten inte hela världen. Omvänt så hjälper inte ett bra superheatresultat om man har höga kvalpoäng. Så efter poängsammanräkning var Ramaekers fortfarande etta med Oliver femma, Scott 28:a och Elliot 32:a, medan Fred slutade som 52:a man och därmed missade finalåk.

Än en gång missade Scott en bra finalplacering genom att bryta redan på första varvet eller kanske ännu tidigare. Han blev nu 35:a. Olycksbroder blev Oliver vars race tog slut efter tio varv, vilket betydde 28:e plats för hans del. Elliot däremot gjorde ånyo ett bra finalåk och körde i mål som 16:e man. När efterbesiktningen var klar, kunde Elliot flytta upp till 14:e plats. Thailändaren Enzo Tarvanichkul blev överraskande finalvinnare, men seriesegern togs av italienaren Emanuele Olivieri. Bäste svensk blev Oliver Kinnmark på 15:e plats med Elliot Kaczynski på 24:e samt nollpoängren Scott Lindblom en delad 47:a.

Mini 60

Hela 123 förare kom till start inklusive tre svenskar. På tidskörningen hamnade Jonathan Landström på 41:a plats med Melvin Kalousdian tätt efter på 43:e, medan den internationellt oerfarne Ludwig Gustafsson slutade som 96:a.

Melvin klättrade till 22:a plats under kvalen, där Jonathan sjönk till 48:e, medan Ludwig tog några kliv uppåt till 94:e plats. För honom var det då färdigkört.  

För Melvin och Jonathan gällde det nu att ta sig vidare efter Superheaten. De fick köra i det andra heatet, där Melvin körde upp sig från elfte till sjunde plats, medan Jonathan föll från 24:e till 32:a plats. Det innebar efter poängsammanräkning att Melvin fick starta finalen från 20:e rutan, medan Jonathans 54:e plats inte räckte till final.

Medan turken Iskender Zulfari körde in på första plats i finalen, så avancerade Melvin Kalousdian till tolfte plats över mållinjen, som sedan blev elfte efter diverse tidstillägg. Zulfari blev även seriesegrare, medan Melvin slutade som 18:e man. Jonathan och Ludwig delade 47:e plats.