Claes Uddgren

Nio svenskar i Le Mans Rotax

Det körs inte enbart med racerbilar i 24 timmar på Le Mans. Intill den berömda landsvägsbanan finns även en gokartbana, där Rotax Internaional kördes för två veckor sedan, med tidskörning för de flesta redan på onsdagen och sedan alla finaler under lördagen. Det blev tyvärr inga framskjutna placeringar utan Mathilda Olssons niondeplats i Max-finalen blev det bästa resultatet.

Rotax Max

Mathilda Olsson hängde med bra under tidskörningen och satte den fjärde bästa tiden av de 91 ekipagen! Robin Knutsson parkerade sig på 30:e plats, Patrick Rundquist på 35:e, Kalle Åstrand på 44:e samt Marcus Radne på 71:a.

På grund av det stora startfältet fick alla köra fem kvalheat. Mathilda gjorde fyra mycket bra åk, men misslyckades i ett och rasade därmed till 16:e plats totalt. Robin klev samtidigt upp till 22:a plats och Patrick till 27:e, medan Kalle på 44:e och Marcus på 71:a blev utslagna. I Marcus fall, så kvittade det, då han avslutade sitt kval med en rejäl volt, som tog hårt på kroppen. Han hade annars fått köra B-final, där Kalle nu blev ensam svensk på tionde plats. Han var faktiskt elfte man i mål, men tjänade en position på att en framförvarande förare fick tidstillägg.

Härnäst kördes det en förfinal. Mathilda lyckades här köra upp sig till 13:e plats men med nosen i fel läge så blev det fem sekunder extra och ras till 24:e plats. Patrick hamnade precis framför på 23:e plats, medan Robin blev 33:a, ett varv efter.

I finalen gasade Mathilda alltså upp sig till nionde plats och Robin till 18:e, medan Patrick råkade ut för att förarstolen lossnade. Trots det var han 24:e man i mål men med nosen fel, så efter tidstillägg blev han slutligen 27:a.

Fransmannen Cesar Gazeau dominerade ända fram till finalen, där istället segern gick till belgaren Ilia Bruynseels.

Rotax Junior

Klassens tättrio i Sverige, Wilgot Edqvist, Vigor Hjorvard och Lucas Björk hade alla åkt ner till Frankrike. Under tidskörningen lyckade Vigor bäst med 34:e tid med Wilgot på 44:e och Lucas på 80:e tid av de 84 ekipagen.

Kvalen gick inte smärtfritt för någon av de blågula. Wilgot tog sig bara till 42:a plats, Vigor till 56:e och Lucas till 67:e. Det innebar att hela trion fick hålla tillgodo med B-final, där Wilgot låg hjul i hjul med segraren, men dömdes 48 tusendelar efter på andra plats. Nu spelade det ingen roll, för ingen gick vidare till själva finalen. Lucas var 16:e man över mållinjen men med en flyttad nos, slutade han på 19:e plats, medan Vigor i efterskott blev diskad för något tekniskt fel på karten. Hans position över mållinjen finns inte angiven.

Mike van Vugt var etta hela veckan, men i det sista loppet var nosen intryckt, så det blev bara sjätte plats till slut. Belgaren Thom Reinaerdts utropades istället till segrare.

DD 2

Ende svensk här var Madeleine Radne, som är för ung för att tävla i denna klass på hemmaplan. Hon inledde med att bli 14:e förare av 33 startande på tidskörningen. Hon fick köra tre kval och blev: 11-21-31. Därmed föll hon till 21:a plats. Sedan bröt hon tyvärr i förfinalen, när nio varv återstod. Hon rankades då som 31:a. I den avgörande finalen friskade hon emellertid upp till 21:a plats, 20 sekunder efter ettan Luca Munaretto från Italien.