Claes Uddgren

Norton bäste EM-svensk

När EM för KZ-klasserna och Academy inleddes i belgiska Genk blev det inga topplaceringar för de svenskar som deltog, så Norton Andreassons tiondeplats i KZ 2-finalen kom att bli det bästa resultatet. Det hade förmodligen blivit bättre om han inte av orutin hade slitit ut sina nya däck lite för tidigt. Han öste nämligen på i början och gick upp till sjätte plats för att sedan falla tillbaka igen.

KZ

Tre skåningar fanns med i den främsta klassen med idel toppförare. De var Noah Milell och Viktor Gustafsson från Kristianstads KK samt Douglas Lundberg från KS Klippan. Noah i en Tonykart satte en mycket bra tid under tidskörningen och placerade sig som sjua inför de tre kvalheaten. Viktor med sin CRG blev elva och Douglas med sin Lenzokart stannade på 24:e plats av de 32 startande, som alla fick plats i finalen. Snabbast av alla var fransmannen Emilien Denner.

Alla tre svenskar hade ett dåligt heatresultat, så Noah föll till 13:e plats, Viktor till 14:e, medan Douglas klev fram till 22:a plats.

Ett fjärde race - det så kallade Superheatet - lades också till totalresultaten inför den enda finalen. Nu krockade de båda KKK-förarna och blev stående direkt, medan Douglas avancerade ända upp till 13:e plats, slagen av vinnaren Paolo Ippolito med 7,982 sekunder.

När resultaten var hopräknade så hamnade Douglas på 18:e finalrutan, Noah på 21:a och Viktor på 22:a.

Denner, som var tvåa i Superheatet blev finalmaster före Ippolito, Matteo Vigano och Jorrit Pex. När målet nåddes så var den ordningen oförändrad. Bland svenskarna fick Viktor väldigt bråttom och körde upp sig till 13:e plats, men under resans gång hade han tryckt in nosen så med fem sekunders tillägg blev han istället 19:e man, vilket var mittemellan Noah på 18:e och Douglas på 20:e plats.

KZ 2

Hela sju svenskar fanns på plats i KZ 2. Det blev en smärre sensation under tidskörningen, där den kanske minst meriterade svensken, Linus Lagerström från Nyköping satte den bästa tiden i gänget. Linus, som ifjol harvade i tyska mästerskapets amatörklass i KZ, blev nämligen 23:a totalt bland 88 startande. Näst bäst blev Jesper Sjöberg med 30:e tid. Sedan följde Norton Andreasson på 35:e, Brandon Nilsson (som körde på italiensk licens) på 67:e, Rasmus Jansson på 69:e, Albin Karlsson på 76:e samt Axel Bengtsson, som måste ha åkt direkt från Västerås, där han ju framgångsrikt tävlade i DD 2. Nu fick han bara till 87:e tid.

Efter kvalomgångarna blev det en del omkastningar. Nu var Norton nämligen bäste svensk på 15:e plats följd av Jeppe på 20:e, Linus på 29:e, Brandon på 61:a och en hårt kämpande Axel på 69:e plats. Dessa fem fick nu köra i Superheaten, medan Albin på 86:e och Rasmus på 88:e plats kunde packa och köra hem.

I det första Superheatet körde Norton lysande och skar mållinjen som tvåa men tyvärr med en intryckt nos, så han fick flytta ned till femte istället. Brandon kom i mål som 16:e man, Linus som 19:e, medan Axel styrde i mål som 24:a bara för att belastas med fem sekunder för nosen och då hamna på 27:e plats istället. I det andra Superheatet skar Jeppe mållinjen som elva, men även han hade flyttat på noskonen och blev då 16:e man istället.

Efter poängsammanslagning inför finalen låg Norton på elfte plats, Jeppe på 23:e och Linus på 28:e. Detta måste ha varit Linus karriärs bästa race och det i temperaturer runt 26 grader i skuggan. Det var så varmt att gridgirlsen fick gå och dela ut paraplyer till förarna för att skydda sig mot solsting. Alla fick dessutom fyra nya däck för detta enda race.

Norton gjorde nu en kanonstart och var redan efter första varvet (av 23) uppe på sjätte plats, men han var enligt egen utsago lite för orutinerad för att spara på däck och började redan på tredje varvet sakta falla tillbaka och till skära mållinjen som tia.

Både Jeppe och Linus tappade mark i början. Jeppe låg sedan och pendlade mellan 19:e och 21:a plats under samtliga varv. Vid målgången var han 20:a. Linus var 30:a från start men klättrade sedan sakta men säkert upp till en slutlig 27:e plats. Det måste han ju vara mycket nöjd med. Bara att ta sig till final var ju en smärre bragd.

Academy

Endast en svensk var med och det var Oliver Kinnmark. Synd att Elliot Kaczynski inte var med också. Han har ju varit Olivers like under i stort sett hela den gångna säsongen. Oliver öppnade tidskörningen nu med att bli 47:a bland de 54 saxade förarna, som alla fick ratta varsin Esprit. Kvalet gick betydligt bättre och slutade med 25:e plats för Olivers del. Till skillnad mot KZ-klasserna så kördes varken Superfinaler eller Förfinaler, utan det blev final direkt efter sista kvalracet, som inte avslutades förrän på söndagsförmiddagen.

Oliver blev inklämd i starten och vara bara 27:a i inledningen, men sedan började han sakta klättra uppåt. Efter elva varv (av 19) låg han på 20:e plats och jagade en japan men utan att ta sig förbi. Istället blev Oliver nu omkörd och kom i mål som 22:a. Men under resans gång hade han tryckt tillbaka nosen, så slutplacering blev bara 27:a.