Marie Radne

Nya populära grepp i Uddevalla

När Rotax Max Challenge avhandlade årets andra deltävling på Glimmingebanan utanför Uddevalla bjöds det under lördagen på ett helt nytt upplägg. Man körde nämligen inga kvalheat utan direkt efter tidskörningen blev det tre poänggivande finaler, där resultatet från den första gällde som startuppställning till den osv. Av vad jag hört så var det ett populärt upplägg och dessutom sparades cirka en timme in på att det blev nio race istället för tolv.

Rotax Max, lördag

Exakt 23 förare ställde upp till tidskörning. Ja, egentligen blev det bara 22, då Kalle Åstrand aldrig fick igång motorn. Han tilläts senare under lunchen köra ett fullfartsvarv, men det var inte tillräckligt för att sätta en bra tid, så Kalle hamnade nere på 17:e rutan inför Final 1.

Snabbast av alla var Patrick Rundquist, som nu återfanns i SODAS tält. Han följdes av Felix Jansson, Rasmus Fridell, som har bytt till Morin Racing Academy och där blivit stallkamrat med tidsfyran Mathilda Olsson. Femte tid sattes av den för dagen klart förbättrade hemmaåkaren William Emanuelsson. Han följdes av Simon Sjögren samt den uppåtgående trion Liam Andersson, Elias Callin och Erik Bergstrand. Sedan kom Oliver Fürstenhoff, som inte direkt var på nedgående - det var istället motorn, som gav honom mycket bra träningstider men som under lördagen gick allt sämre och orsakade att Oliver och pappa Patrik efter sista finalen åkte hem till Stockholm och struntade i söndagsracen. Olivers reservmotor är en IAME X30 och passar ju inte in i RMC.

Längst bak inför första finalen stod Marcus Radne, som hade glömt att montera sin transponder! Helgen skulle emellertid bli hans bästa på lång, lång tid.

Rasmus hakade på Patrick direkt efter start och innan mastern hunnit bli varm i kläderna, så hade Rasmus smitit förbi och tagit täten. Under tredje varvet upprepade Mathilda bravaden och lade sig i kölvattnet efter Rasmus. Bakom Patrick återfanns Felix, Simon, Erik, William, Oliver, Moa Liljendahl samt Kalle, som redan hade klippt sju konkurrenter.

Striden bland de fyra främsta var hård, jämn och underhållande. Under femte varvet blev det en ny ledare och nu var det Mathildas Tonykart, som tog täten, men ett par rundor senare låg Patricks Kosmic i täten och även om han hade den nämnda trion i bakbågen, så höll Patrick sedan undan till målflaggan. Mathilda grejade andraplatsen, medan Felix smet förbi Rasmus och tog tredjeplatsen.

En bit efter ledarkvartetten följde Kalle, som hade avancerat ytterligare fem positioner. Han förfogade över en mycket snabb motor, som levererade under hela helgen. Så Simon blev sexa före Erik, Oliver, William, Moa, Liam, Kajsa Spangenberg, Marcus (upp tio placeringar) samt Hugo Kahnborg.

Men vid efterbesiktningen hittade man intryckta noskoner hos både William och Moa, vilket innebar att Liam flyttades upp till nionde plats före Kajsa, William, Marcus och Moa.

Under Final 2 kunde Patrick Rundquist otroligt nog hålla sin ledarposition från start till mål. Kanske blev han lite hjälpt av att Felix hakade på från start och sedan blev ett litet hinder för de övriga så att Patrick fick chans att sticka iväg.

Redan under andra varvet tappade Felix sin andraplats, då både Rasmus och Kalle pep förbi. Mathilda från sin fjärde ruta låg än så länge på femte plats före Simon och Oliver. Ett varv senare hade Mathilda och Felix bytt plats, annars var allt som tidigare. Rasmus orkade emellertid inte hålla undan för Kalle och Mathilda, som med ett varvs mellanrum tog sig förbi. Han behövde dock inte lång stund på sig för att återta sin andraplats, så efter exakt halva loppets 18 varv, ledde Patrick före Rasmus, Mathilda och Kalle med en bevakande Felix på femteplatsen med Simon sexa.

Efter tio rundor låg Mathilda tvåa, sedan kom Kalle igen och gick upp på silverplatsen under det 13:e varvet. Och så såg det även ut när målflaggan hängdes ut. Så Mathilda slutade trea, Rasmus fyra, Felix femma, Simon sexa, Erik sjua, Oliver åtta, Liam nia, Marcus tia, Kajsa elva, Hugo tolva, Moa 13:e, William 14:e och Elias 15:e. Men den senare hade flyttat nosen, så han förpassades till 18:e istället och därmed blev Ainhoa Castillo 15:e.

Final 3 startade 17.05 och fortfarande var vädret perfekt - inte som SMHI hade förutspått att det skulle bli busväder båda tävlingsdagarna.

Nu var det Mathildas tur att skugga Patrick från startlinjen och hon tog inte lång stund på sig för att gå upp i ledning och om jag inte har missuppfattat det hela, så ledde uppsalatjejen i 14 varv, medan det växlade friskt bakom henne.

Kalle var trea i inledningen före Rasmus, Felix, Erik, Simon, Oliver (sakta på väg nedåt i fältet med sin allt tröttare motor), Liam, Marcus och Kajsa.

Under det andra varvet blev Patrick nertryckt till femteplatsen av Kalle, Rasmus och Felix. Det var faktiskt hans sämsta placering under hela dagen. I skuggan bakom honom körde den mer erfarne Simon om Erik.

Rasmus tog sedan över den andra positionen under tredje varvet och höll sig kvar där i tre varv. Sedan kom Kalle tillbaka, medan Patrick snodde sig förbi Felix. Ett varv senare blev även Rasmus omåkt av Patrick. Det kan nämnas att han har varit i England och tränat med bästa tänkbara motstånd, så han har blivit bra mycket tuffare.

På det nionde varvet fick även Kalle ge sig för Patrick, som därmed tog sikte på den ledande Mathilda. Han hann ikapp henne efter 14 varv och körde förbi på det 15:e. Därefter drog han ifrån och var cirka 1,5 sekunder före sin teamkamrat vid mållinjen. Kalle släppte aldrig tredjeplatsen, men det var inte Rasmus, som blev fyra utan Felix, som hade bättre fart mot slutet.

Erik Bergstrand fortsatte med sin fina körning och tog under den andra halvan av finalen tillbaka sjätteplatsen från Simon Sjögren. Liam Andersson höll också stilen och nöp åttonde plats före Marcus Radne, Moa Liljendahl, Elias Callin, Hugo Kahnborg, Kajsa Spangenberg, Madeleine Radne och Oliver Fürstenhoff. Ainhoa Castillo var 16:e ekipage, men hon hade under resans gång skaffat sig hela åtta sekunders tillägg och skickades därmed bakåt i listan. Ingen av de 15 första fick alltså något tillägg. Starkt.