Marie Radne

Nypremiär för Cambio Cup

Klippan Cup blev även nypremiär för Cambio Cup, som har vilat ett år. Nu kom det 19 åksugna förare, där det till slut blev danskt i topp genom Andreas Falch. Men det var Axel Bengtsson, som dominerade tills han blev bortknockad i finalledning.

KZ 2

Söndagsmorgonens väta hade lagom torkat upp tills det var dags för tidskörning. Oscar Menander inledde bäst med att runda på 42,303 sekunder följd av Axel Bengtsson på 42,347, Andreas Rydell på 42,409 och Lucas Rosenbäck på 42,692.

En otränad Haris Imamovic kom direkt från sin militärtjänstgöring i Blekinge och hade inte hunnit provköra karten ens. Tiden blev ändå 42,762 med Simon Sundahl sexa på 42,853 och dansken Andreas Falch sjua på 42,884.

Rasmus Fridell, som körde i Rotax Max på lördagen, verkade ha problem med att ställa om sig till växlandet och nådde bara elfte tid med 43,272.

Redan i första heatets första kurva small det. Inblandade blev Haris, Andreas R och Rasmus. Andreas bröt på fläcken, Haris efter två varv och Rasmus efter sju varv.

Axel Bengtsson tog täten före Oscar och Simon, som lyckats undgå att dras in i kraschen. Trion höll ihop under alla tio varv. Det enda som hände var att Simon snodde andraplatsen från Oscar. En bit bakom kom tidsåttan Lars Woitaschek, vilken också lyckats undvika karambolaget i starten. Han höll fjärdeplatsen hela vägen.

Danske Andreas kom i mål som femma, men nosen var intryckt så det blev fem sekunders belastning och ras till tionde plats i listan.

Axel var lika bra på att starta sin Exprit i det andra heatet och än en gång kom han att leda från start till mål. Haris från femte rutan var snabbt uppe på andra plats, men han orkade inte hålla undan utan blev snart omkörd av Oscar, Simon, Lars sant Andreas F. Däremot försvann Andreas R och Rasmus redan på första varvet. Såg tyvärr inte vad som hände.

Simon gjorde om bravaden från första heatet och snodde än en gång andraplatsen från Oscar med Lars cirkulerade på fjärdeplatsen. Otroligt nog hade Andreas F än en gång tryckt in noskonen, men nu blev flytten bara tre positioner till åttonde plats. Därigenom blev Haris femma med Simon Pettersson sexa. Örebroföraren blev utesluten från tidskörningen och fick alltså starta längst bak i båda heaten.

De fyra främsta från heaten fick givetvis starta främst i den första finalen. I femte rutan hamnade dansken Gustav Krogh med Sundsvalls Björn Edström på yttern. Andreas Falch fick stå i åttonde rutan och Haris Imamovic i tionde.

Det blev som vanligt Axel i täten från start före Oscar och Simon, där Simon för tredje gången på raken blåste förbi Oscar och ordnade en startplats i den andra finalens första led.

Lars låg länge fyra till Andreas F kom flygande förbi. Haris tog sig upp till sjätte plats med Simon P sjua. Gustav Krogh försvann efter sex varv, medan Andreas Rydell startade längst bak och sedan körde upp sig till nionde plats. Men efter racet blev han av okänd anledning utesluten. Jag såg däremot inte till Rasmus Fridell efter hans båda brutna heat, så jag förmodar att han packade och åkte hem.

"Axel blev avrättad", sade en av kurvobservatörerna efter racet. Han syftade på att den finalledande Axel Bengtsson redan på första varvet blev rammad av Simon Sundahl. Simons kart blev därigenom obrukbar, medan Axel samlade ihop sig och kunde fortsätta lite längre ner i fältet. Styrningen var det uppenbarligen inte något fel på, för Axel började snart plocka placeringar och var innan loppets slutskede uppe på tredje plats.

Oscar Menander kunde efter krocken ta över ledningen, men nu var Andreas Falch i stöten, så redan under första varvet kunde dansken ta över ledningen för gott. Oscar fortsatte sedan sin kräftgång, så när målflaggan hängdes ut, var han nere på femte plats.

Haris var nu lagom varm i kläderna och avancerade ända fram till andra plats, ett par sekunder efter Falch men samtidigt en sekund före Axel.

Lars körde alltså också om och ifrån Oscar, som hade Lucas Rosenbäck och Simon Pettersson tätt i hälarna. Lucas hade emellertid tryckt in nosen, så han fick maka sig ner till åttonde plats.