Claes Uddgren

Oscar Pedersen fin sexa i Portimao

För två veckor sedan avslutades WSK:s Super Masters Series i Italien. Efter det har nästan alla deltagarna förflyttat sig till Portugals Algarvekust, där den fina Portimaobanan ligger. Nu gällde det den första omgången av fyra i Champions of the Future (som ju borde ha tillnamnet "and Present"). Som jag vid något tidigare tillfälle har berättat, så är inte bara nya löften välkomna utan även "ärrade veteraner". Oscar Pedersen kan kanske inte räkna

OK

Exakt 64 förare dök upp till tidskörningen, där vår danske vän David Walther överraskade alla med att köra snabbast. Efter sedvanlig saxning så hamnade Oscar Pedersen på 18:e plats, Albin Stureson på 29:e, Caspian Hagman på 32:a samt Viktor Gustafsson först på 41:a position, drygt 0,7 sekunder från täten.

Det blev hela fem kvalomgångar, där Oscar hade fint flyt och tog en seger och sedan aldrig var sämre än sexa, så han klättrade upp till sjätte plats. Viktor tog sig upp till 32:a, medan Caspian föll något till 34:e. Albin tappade mest och slutade 37:a. Kvaletta blev brassen Matheus Morgatta, medan Walther tappade till sjätte plats.

Som vanligt numera körs extra Superheats. I det första smet Oscar redan på första varvet upp till tredje plats. Ett par rundor senare var han sensationell tvåa.

Finske stjärnan Tuukka Talonen har inte visat framfötterna lika mycket som tidigare. Men denna söndagsförmiddag i cirka tolv graders värme körde han om allihop och vann. Oscar blev även attackerad av flera andra toppförare men klarade i alla fall femteplatsen.

Albin var också med i heatet och låg på 17:e plats efter första varvet. Han tog sig sakta upp till 15:e, tappade igen men började sedan åter klättra och var som bäst uppe på 13:e plats. På sista varvet blev han dock nerknuffad till 16:e. Som om inte det räckte, så blev det fem sekunders tillägg för intryckt nos och ras till 22:a plats. Han hade många olycksbröder och skulle utan tidsstraffet ha kunnat få flytta upp till tolfte plats, vilket skulle ha räckt för finalåk. Nu blev det inte så.

Någonting okänt inträffade härnäst så att det andra Superheatet blev en kvart försenat. Detta gjorde att arrangörerna kortade det andra racet med två varv.

Viktor verkade här vara på väg mot ett finalåk och låg hela tiden runt nionde, tionde eller elfte plats, men på det tionde av de tolv varven så tvingades han parkera sin CRG av okänt skäl och då blev han ju inte bättre än 28:a.

Caspian låg 22:a i tre varv men började sedan avancera upp till 16:e eller 17:e plats. Han fick dock på grund av andras otur flytta upp till en slutlig 15:e plats.

Efter sammanslagning av heat- och Superresultat fann man att Oscar fick starta finalen från sjunde rutan och Caspian från 33:a, medan Albin precis missade tåget med 37:e plats. Viktor stannade på 38:e position.

Ryssen Artem Severiukhin hade nu tagit över pole position från Morgatta inför den helt avgörande finalen. Än en gång gjorde Oscar Pedersen en bra start och låg på femte plats efter första rundan. Efter tredje var han uppe på fjärde och efter sju körda varv låg upplänningen på en förnäm tredjeplats bakom den överlägsne ryssen samt polacken Tomass Stolcermanis. Tyvärr blev glädjen kortvarig, då han redan på åttonde varvet blev nerknuffad till sjunde plats. Strax efter åkte han ner ytterligare ett pinnhål, men när fjärdeplacerade dansken Walther bröt på varv 16, gick Oscar upp på sjunde igen och stannade sedan där tills målgång. När efterbesiktningen var klar, flyttades han dock upp till en slutlig sjätteplats. Det var trean i mål, Enzo Deligny, som hade dragit på sig fem extrasekunder. 

Caspian höll inledningsvis sin position men tappade till 35:e plats på andra varvet. Härefter bet han ihop och började ett stadigt avancemang upp till 23:e plats efter 16 varv. På sista varvet blev smålänningen emellertid omkörd av två konkurrenter och slutade alltså som 25:a. Det vill säga - detta var innan efterbesiktningen var klar. Caspian hade intryckt nos och skickades därmed ned till 29:e position.

Ryske Artem höll lätt undan och vann med över fyra sekunder. Stolcermanis fick dock släppa andraplatsen till engelsmannen Joseph Turney, medan Tuukka Talonen aldrig kom att figurera i täten och därmed slutade på en för honom blev tiondeplats.

OK Junior

Ukrainaren Oleksandr Bondarev toppade tidskörningen bland de 64 startande, där Klippans Elliot Kaczynski gick in som 33:a och Kristianstads Leo Nilsson som 35:a. Leo noterade 57,918 sekunder mot Elliots 58,099, men Leo körde i "fel" grupp och hamnade alltså bakom Elliot efter den obligatoriska saxningen.

Kvaletta blev engelsmannen Nathan Tye med Elliot 41:a och Leo 42:a. Elliot var som bäst sexa i ett heat, medan Leos bästa var en niondeplats.

I det första Superheatet small det direkt i den bakre delen av fältet. Elliot var en av dem som nu råkade värst ut. Han behövde inte bryta men förlorade direkt tio sekunder och hade sedan gissningsvis en stukad kart, då han aldrig avancerade någonting och dessutom var näst långsammast.

I det andra Superheatet hade Leo efter fem varv klättrat upp till 17:e plats, men sedan rasade han ner igen och blev avflaggad som 21:a. Två förare framför honom hade flyttat sina noskoner, så Leo blev till slut 19:e man.

Efter hopräkning av poäng låg Bondarev bäst till, men både Leo på 42:a och Elliot på 45:e plats missade tåget till final. Här fick Bondarev något överraskande stryk av den Ward-åkande ryssen Kirill Dzitiev och Nathan Tye.