Claes Uddgren

Par i sexor för Mathilda

Årets Rotax Max Euro Trophy startade i belgiska Genk med tre svenskar på plats. Efter en dålig tidskörning körde uppländskan Mathilda Olsson upp sig och tog två sjätteplatser i de två finalerna.

Rotax Max

Järfällas Gustav Jonsson ingår i år liksom Mathilda Olsson i Strawberry Racing och har bästa möjliga uppbackning. Det hjälpte honom säkert under tidskörningen, där han blev 25:a totalt i den saxade listan med 68 deltagare. Jag känner inte till om Mathilda hade problem, men hon var bara 51:a.

Gustav körde i första heatet men bröt direkt utan att få ett enda varv noterat. Mathilda stod i 26:e rutan i det andra heatet och avancerade till tolfte plats i mål men blev senare uppflyttad till elfte.

I det tredje racet körde både Gustav och Mathilda. Gustav var nia i inledningen, föll sedan till tolfte plats men började sedan stadigt klättra uppåt och gick i mål som sjua efter att ha nosat på sjätteplatsen några varv före mål. Mathilda gjorde samtidigt en ny strong uppåkning och kom in som tolva.

Fjärde heatet gick inte bra för Gustav, som tvingades bryta efter fyra varv då han låg på 15:e plats. I heatet efter körde Mathilda ånyo upp sig och var tia i mål, men hon fick sedan flytta upp till sjätte plats, då fyra konkurrenter fick tidsstraff.

Totalt innebar resultaten att Mathilda hamnade på tolfte kvalplats och Gustav på 38:e. Det innebar att 08:an fick köra B-final, där han startade från åttonde rutan och körde om allihop och vann.

Därmed var det dags för den första finalen, där Mathilda smet förbi sex medtävlare och slutade sexa, medan Gustav först blev 29:a och sedan uteslöts utan att det angavs varför. Undervikt?

Mathilda startade således från sjätte rutan i den andra finalen och kom i mål på samma position, medan Gustav gjorde en heroisk körning från 36:e till 17:e plats i mål.

Under hela helgen dominerade engelsmannen Sean Butcher, så han har maxpoäng inför nästa omgång.

DD 2

Varbergs Charlie Andersen var ende svensk i klassen. Det gick trögt för Kosmicföraren till att börja med. Av 35 startande satte han bara den 27:e tiden under tidskörningen.

Första heatet blev en prövning, men det slutade till sist bra ändå. Efter tio varv hade Charlie tagit sig upp på 16:e plats, men sedan blev han nerpetad till 19:e. När efterbesiktningen var klar, fick han emellertid hoppa fram till 15:e plats på andras bekostnad. I nästa race gick hallänningen upp från 27:e till 13:e plats.

Heat 3 blev inte riktigt lika kul. Något hände i inledningen så att danskättade Charlie rasade till 30:e plats innan han kunde avancera fram till 23:e över mållinjen. Det innebar att han fick starta den första finalen från 15:e rutan. Han körde här upp sig till 13:e plats men tjänade sedan en position på andras otur.

Så från tolfte plats i sista finalen körde Andersen upp sig till nionde position i mål. Men nu hade han tryckt tillbaka nospartiet och i det täta fältet så föll han ända ner till 17:e plats.