Stefan Radne

Radne har har provkört Rotax E20 – en 100% elektriskt driven kart

Vi har varit på Wackersdorfbanan i södra Tyskland i helgen och under tre dagar testkört elektrisk kart för första gången. Rotax anordnade en testdag där några förare fick komma och provköra och vi ska här reda ut begreppen.

Framtiden är El

Att framtiden är el finns det inga tvivel om, det som kan vara frågan är om hur lång tid det tar innan vi ersätter våra 2-takts bensinmotorer till ett miljövänligare och tystare alternativ. Många banor brottas redan nu med ljudproblem där man har begränsad körtid pga. ljudnivåerna. Här kommer el-kartarna spela en stor roll då vi kommer kunna behålla många banor som ligger centralt till i städerna. En el-kart är nästintill helt ljudlös, det man hör när den passerar förbi är friktionen från däcken och ett tunt skönt och fint vinande från elmotorn.


När är framtiden här?

Redan nu har framtiden inträffat – vi är redan där och motorerna finns redan på plats. Det som vi provkörde var Rotax E20 from Österrikiska BRP som är en av världen störta leverantörer av motorer och fordon för att helt enkelt ha kul med.


Väl på plats på den världskända kartingbanan Prokart Raceland i Wackersdorf så träffade vi teamet från Rotax som gav oss en bra genomgång över hur karten fungerade samt hur laddningen fungerade. Det som också är viktigt med såna här fordon är säkerhet, precis som en bensindriven gokart så ska man tänka säkerhet först. På karten sitter det två kraftfulla Li-Ion som levererar ström till motorn.

Batterier och motor

Det sitter två batteripack på vardera sida om chassit som ger en riktigt fin balans till karten. Motorn är en Permanent Synkroniserad Magnet-motor som levererar 24 kW (ca 33hp) effekt med ett massivt vridmoment på hela 190 Nm ! Vilket är många gånger högre vridmoment än någon annan bensindriven kartingmotor som ger en direkt känsla i pedalen när man accelererar.

Batterier och motorer är utformade och optimerade för att klara full racelängd och på tex Wackersdorbanan som är 1190 m lång så betyder det ca 18-20 varv med att motorn levererar på högsta effekt. Designen på mjukvaran är gjord så motorn alltid levererar 100%, det är inte så att den blir långsammare under ett heat utan du alltid maxeffekt till dess att den är slut. Ungefär som en vanligt bensindriven motorn, när bensinen är slut så stannar den. Fördelen med Rotax E20 är att det alltid finns effekt kvar även när du är nere på 0% för att ta tid tillbaka till depån.

Laddning och Laddtid

En förare behöver vila liksom en kart, så vi tar med oss karten tillbaka och pluggar i ladd sladden med ren rejäl kontakt, vi sätter på två smidiga kåpor med fläktar som kyler ner batterier under tiden då batteriet laddas. Laddning tar drygt en timme, men det finns även snabbläge på laddningen så att du kan komma ut och köra redan efter 45 minuter.

För en bana med mycket förare på så är det precis lagom med den intervallen att vila, det kanske måste justeras nåt på chassit eller liknande och då går en timme fort och man kan köra igen. På träningsdagen i Wackersdorf så var faktiskt träningen uppdelad så vi kunde köra alla pass under de 3 dagarna som vi körde, dvs lika ofta och lika mycket som de bensindrivna kartarna körde.


Instrumentering och Boost funktion

Rotax E20 har en egen version av MyChron datalogger som klarar av att övervaka batteri och laddning på karten. Föraren kan se temperatur och hur många procent som är kvar på batteriet när dom kör. En av de mest intressanta funktionerna är en stege med lysdioder längst upp som visar när föraren kan använda Boost funktionen. På ratten sitter en knapp som är enkelt åtkomlig med tummen som man kan trycka på för att ge motorn mer effekt under några sekunder, displayen räknar då ner under Boost perioden för att sen bygga upp igen då man får använda den igen.

Det ger en helt annan dimension till körningen när man kan använda boost funktionen, eftersom förarna använder dem på olika ställen på banan vid omkörningar så blir det hela en strategifråga om när och hur du ska använda Boosten.


Kompabilitet

Chassit som vi köra med var ett helt vanligt Sodi Sigma DD2 chassi, enda skillnaden är att den har 50 mm bakaxel i stället för 40 mm som är standard på en vanligt DD2 kart idag. Så i princip är det möjligt att eftermontera en komplett el-paket på en vanlig DD2 kart.


Kostnad

Det som vi körde med är rena prototyper där utveckling och tester fortfarande genomförs för att komma fram till den perfekta kombinationen.

Inköpspriset för en el-kart kommer vara betydligt dyrare än en vanlig kart, men tänk dig att den är helt underhållsfri och inte behöver service som en bensindriven. Livslängden är många år, dom som vi körde har gått i tävling och test i två år och dom har ingen degration i fart eller batteritid.

Om du jämför det med liknande kart med samma prestanda (tex KZ eller OK) så är driftkostnaden i princip 0:- jämfört med liknande bensinmotorer där du har regelbundna intervaller och dessutom behöver flera motorer med dig till banan. Så i redan första året har du tjänat in det.

Du behöver heller ingen motortrimmare eller förgasarexpert, racing på hög nivå kommer bli billigare. Nu sitter allt i föraren, precis som det ska vara.

Fakta

  • Effekt: 24 kW
  • Toppfart: 135 km/h
  • Vridmoment: 190 Nm (Utan ens använda boost!)
  • Vikt: 140 kg (Kommer att bli lägre när den serietillverkas)
  • Övriga funktioner: Boost funktion, Back (ja du kan backa med den)


När kan man provköra, eller när kan jag tävla med en?

Du kan redan idag köra tyska DEKM-serien där du är med och tävlar om en värdsfinalplats till Rotax Max Grand Finals som i år går i Bahrain den 18 december.

Kostanden är bara 2680€ per event, och det är ett Arrive and Drive pris se mer i länken nedan.

https://www.dekm.de/en

Håll utkik på får hemsida eller Facebook sida så kommer vi va först ut att meddela när du kan få uppleva dom här på en bana i Sverige.

https://www.facebook.com/maxch...

https://www.rotax-kart.com/en/...


Följ med på några varv runt banan