Claes Uddgren

Rafflande Rotaxhelg i Stockholm

Det blev raffel på högsta nivå när Rotax Max Challenge kom till stan (Stockholm) för ett tvådagarsarrangemang, där Patrick Rundquist dominerade Rotax Max under den torra lördagen och Rasmus Fridell under den superblöta söndagen. Medan det enbart var slicks som gällde under första dagen, var det regndäck för hela slanten under den kalla och våta söndagen. Dessutom kröntes Stockholm Race Weekend - det officiella namnet på Järfälla MK:s återkommande

Rotax Max Lördag

Det var tänkt att man skulle köra tre heat under lördagen eftersom det var fler anmälda än vad banan är besiktigad för. Men när det bara dök upp 30 ekipage, som efter träningen minskade till 29, så skrotades tidsschemat så att det bara blev två heat och två finaler.

Patrick Rundquist öppnade bäst med att ta hem tidskörningen på 38,195 sekunder med Rasmus Fridells Tonykart tätt efter på 38,208. Patrick kom med ett sprillans nytt Kosmic-chassi, sedan han fått sin kart skrotad efter Mathilda Olssons attack i Uddevalla. Mathilda var för övrigt inte på plats i Stockholm, utan körde Euroserien för IAME X30 istället.

Kalle Åstrands Kosmic var en god trea på 38,254 följd av Oliver Fürstenhoffs Falcon på 38,287, Felix Janssons Tonykart på 38,333 och dansken Benjamin Bailly i en OTK med 38,374. Bailly låter ju inte speciellt danskt, men han tävlar i varje fall för en dansk klubb och mekar normalt åt någon svensk förare, har det sagts mig.

Tidssjua var göteborgaren Simon Sjögren med sin Kosmic på 38,381. Han följdes av Marcus Radnes CRG på 38,454, Liam Anderssons Kosmic på 38,462 samt på tionde plats Madeleine Radnes CRG på 38,470. Hemmaåkaren Elias Callin var elva i sin CRG på 38,474 och en överraskande tolva var Södertäljes Linus Lundvalls Praga på 38,480.

Efter den ordinarie tidskörningen fick de sex främsta köra om Superpole, där man bara kunde förbättra sig - inte försämra, ens om man fick punka eller något. Nu visade det sig direkt att det gick långsammare med Patrick Rundquist snabbast på 38,555 före Rasmus Fridell på 38,568, Kalle Åstrand på 38,609, Felix Jansson på 38,780 och Benjamin Bailly femma på 38,894, medan Oliver Fürstenhoff stod över för att spara sina däck och därför föll till sjätte plats.

Järfällabanan skiljer sig en smula från de flesta andra banor i det att det ofta är bättre att starta från andra rutan i första ledet. Dels får man en rundare kurva än mastern, dels startar mastertvåan i racingspåret, där det ligger mer gummi, som ger bättre fäste. Så när första heatet brakade iväg hängde Rasmus med på yttern och kunde direkt efter första kurvan dra förbi Patrick, som i sin tur hade Kalle och Felix närmast efter sig.

Efter några varv smet Kalle förbi Patrick och bakom dem gick Simon om Felix. Sexa så dags var Oliver följd av Marcus. Sedan fortsatte Kalle sitt triumftåg och gled förbi den tyngre (?) Rasmus, vilket Patrick strax efter kopierade. Härnäst fick Rasmus hjärnsläpp och försökte köra om Patrick igen i den runda, tighta vänstern innanför startområdet. Det gick inte alls utan slutade i en brutal påkörning, som borde ha resulterat i en uteslutning för Rasmus del. Det blev det nu inte. Däremot torskade Patrick - sedan han kommit igång igen - på att nosen var intryckt. Förmodligen hände det vid kraschen.

Så när resultatlistan så småningom hängdes, så var Kalle etta, Felix tvåa, Simon trea, Oliver fyra, Marcus femma, Benjamin sexa, Elias sjua, Madde åtta, Jonathan Karlsson nia och Liam tia. Patrick slutade på 13:e plats och Rasmus på 14:e.

Det blev samma startförfarande i det andra heatet med Rasmus snabbt i täten före Patrick, men nu var Simon trea före Oliver, som strax blev omåkt av Kalle. Härnäst kom Marcus, Benjamin och Linus Lundvall, vilken hade halkat ner till 26:e plats utan tidstillägg i första åket.

I första åket var det ju Kalle som svepte förbi både Patrick och Rasmus. Denna gång var det Simon som kopierade den bravaden. Men hans ledning blev inte långvarig. Patrick hade nämligen åter lyckats krångla sig förbi Rasmus och kunde sedan utan större bekymmer ta ledningen från Simon. Därefter fortsatte Simon sin kräftgång och till slut var han bara femma i mål.

Istället var det Kalle som kom farande och körde om alla utom Patrick, men hans seger blev bara 0,355 sekunder. Rasmus var då tätt i hälarna, medan Oliver på fjärdeplatsen hade tappat kontakten helt. Han anförde istället ett tåg bestående av Simon, Benjamin, Linus, Marcus, Elias, Liam och Madde. Men både Marcus och Elias hade tryckt in sina noskoner och fick flytta ner till 16:e plats respektive 17:e plats. Så Liam blev därmed en slutlig åtta före Madde och Jonathan.

Hittills hade Rotax Max varit först klass i kvalomgångarna, men lagom till den första finalen blev det omkastningar, så att båda de andra Rotaxklasserna kördes före. Det goda hade dock med sig att förmiddagens och tidiga eftermiddagens kyla nu hade ersatts av en behaglig värme, som gjorde att man äntligen kunde knäppa upp vinterrocken utan att behöva frysa.

Det blev Kalle och Oliver (med nya däck), vilka fick äran att starta från första startledet. I andra stod Simon och Benjamin, i tredje Patrick och Felix, som blivit inblandad i något och förlorat så mycket tid att han bara blev 13:e i andra heatet. I fjärde ledet återfanns Rasmus och Madde, medan femte innehöll Liam och Jonathan. Marcus fick starta från elfte rutan med den för dagen tämligen anonyme Erik Bergstrand i tolfte.

Oliver på yttern lyckades inte kopiera Rasmus bedrift från de båda kvalen utan han fick se de tre inneråkarna Kalle, Patrick och Simon storma förbi i starten. Sedan tappade Oliver ytterligare placeringar, då Benjamin och Rasmus trängde sig fram, men Oliver hade ju bättre däck än de flesta andra och kom snabbt tillbaka och kunde snart återta fjärdeplatsen för gott. Rasmus var ovanligt passiv, så jag antar att han sparade däck till den andra finalen och verkade nöjd med sin femteplats.

I tätgänget var Patrick inte nöjd med att bara vara tredje Kosmicförare, så han lyckades snart köra förbi både Simon och Kalle och därmed ta segern med 1,371 sekunders marginal till Kalle.

Såväl Felix som Madde lyckades ta sig förbi Benjamin, som sedan föll ytterligare, sedan han ertappats med en intryckt nos. Så istället för åttonde blev det nu 14:e plats för den tillfälligt inhoppande dansken. Liam och Marcus klev därmed upp ett steg i resultatlistan.

Otroligt nog tog sig alla 29 startande i mål med 37 sekunders skillnad mellan ettan och jumbon.

Ett race återstod och nu var tempen både i luften och innanför hjälmarna ännu något högre trots att klockan var 17.15. Kalle på yttern lyckades inte sno sig före Patrick, som istället fick masterfemman Rasmus i hälarna när de gick ut på första varvet. Simon från fjärde rutade hakade emellertid på och smet in bakom tätduon. Så mastertvåan Kalle fann sig plötsligt nere på fjärde plats med Oliver femma, Felix sexa och Madde sjua.

På andra varvet låg Rasmus först, men på tredje var Patrick tillbaka i täten. Under tiden hade Kalle smitit förbi Simon och sedan dröjde det inte länge förrän han kunde ta Rasmus också. Men Patrick blev honom än en gång för svår, för Uppsalaföraren höll undan med 0,144 sekunders marginal, sedan Kalle närmat sig under de sista varven.

Rasmus och Simon höll också stånd, medan Oliver med nu de sämsta däcken sakta dalade ned till åttonde plats. Så upp på femte plats kom Felix följd av Madde och Benjamin, den siste efter en fin uppkörning.

Det hände en krock på fjärde varvet, där Jonathan Karlsson blev inblandad. Hans ljuddämpare gick då sönder och tvingade honom att gå i depå och bryta. Elias Callin gjorde honom sedan sällskap några varv senare och kanske var även Marcus Radne inblandad, för han var bara 15:e man i mål och det dessutom med nosen på fel plats, så han petades raskt ner till 19:e plats.

Så hur såg det nu ut bakom Oliver? Jo, Liam tog sig in på nionde plats följd av Södertäljeduon Erik Bergstrand och Linus Lundvall, medan Umeås Melinda Öberg äntligen fick en hyfsad placering i sin tolfteplats med mycket god marginal till Moa Runesson.

Rotax Max Söndag

Kyla och regn mötte förarna på söndagsmorgonen, då startfältet hade minskat till 23 startande. Bland annat saknades Oliver Fürstenhoff och Benjamin Bailly.

Det kördes nu med två tidsgrupper, där Felix Jansson såg till att det blev saxning. Han körde nämligen så mjukt och fint att han utklassade alla andra och då trodde man att den andra gruppen hade fått en sämre deal. Några tjänade nu på att det blev saxning, medan en del naturligtvis förlorade på det. Det här vad som berättades för mig vid min ankomst strax före första racestart. Men jag undrar om inte regnet hade ökat en aning till andra gruppen - annars borde ju denna grupp rimligen ha dragit nytta av de andras spår.

Felix Jansson toppade nu den första gruppen och fick således bli master för båda kvalen, med andra gruppens etta Kalle Åstrand bredvid sig. Andra ledet kom att innehålla Simon Sjögren och Rasmus Fridell, medan Patrick Rundquist och Marcus Radne (som var själaglad över att ha hamnat i andra gruppen) nu samsades i tredje ledet. Fjärde ledet såg Jonathan Karlsson och överraskningen Nicolas Castillo (helt "osynlig" under lördagen), medan femte ledet hade Madde Radne och Ainhoa Castillo som ockupanter. Erik Bergstrand och en också mycket nöjd Simon Billman stod i sjätte.

Nu gick det åter att få till en bra start på yttern, då det låg mer vatten på banans insida, speciellt vid ingången till den snabba, breda vinkelkurvan, där ju ingen kör på innern under loppens gång. Men det var oväntat inte mastertvåan Kalle som tog täten utan Rasmus från fjärde rutan med Kalle tvåa före Felix, Patrick, Jonathan och Simon. Felix jagade Kalle för fulla muggar, men när Kalle gjorde en tvär inbromsning, blev Felix överraskad och fick ställa sig på bromsen varvid han i samma veva snurrade runt för egen maskin. Han lyckades sedan åtminstone köra upp sig till åttondeplatsen.

Ledande Rasmus tog det lugnt i kurvorna och såg till att inte släppa till någon lucka. Kalle tappade då tålamodet och körde på Rasmus i baken två (!) gånger och vid det andra tillfället flög Rasmus av banan på exakt samma ställe, där han själv hade kraschat av Patrick dagen före. Tror någon att Kalle fick något straff för den grova förseelsen? Icke! Däremot hade han självklart tryckt in nosen vid påkörningen, så förstaplatsen fick han ju lämna ifrån sig.

Patrick blev under resans gång omkörd av båda Simon och Jonathan, men vid efterbesiktningen visade det sig att inte bara Kalle hade tryckt in nosen. Simon och Patrick rönte samma öde, så när listan till slut hängdes var Jonathan etta, Kalle tvåa, Simon trea och en uppåkande Rasmus fyra, Erik Bergstrand femma, Patrick sexa samt Henrik Tibblin sjua från 14:e startrutan. Det var inte mindre än tio av de 23 förarna, som hade nosen på fel ställe! Madde Radne tillhörde inte detta celebra gäng, men hon var ändå sist på listan, så hon måste ha varit ute för någon äventyr.

Det såg ut att bli upptorkande till det andra racet, men lagom till starten kom ett nytt ösregn, så alla tog det ganska lugnt, vilket resulterade i att de grötade ihop sig, så nere i andra kurvan - en högerhårnål - gled samtliga ut varvid masterfemman Patricktog tog en tight innersväng och smet förbi allihop på en gång. Rasmus gjorde om bedriften och hakade på i täten, medan Felix hade otur igen och fick en knuff så att han rasade iväg bakåt i fältet. Han kunde dock ta sig tillbaka till en sjätte plats till slut.

Nu var det Patrick mot Rasmus igen. Skulle det bli några nya knuffar? Nej, Patrick hade ställt in chassit för upptorkande väder och råkade nu flyta långt ut i samma vänstersväng, där både han och Rasmus hade varit offer tidigare. Så Rasmus tackade och gled enkelt förbi på insidan och vann så småningom med 2,471 sekunder till Patrick.

Kalle var en av dem som hade det bekymmersamt i den inledande hårnålskurvan. Så efter denna sväng ledde Patrick (innan Rasmus gick förbi) före Rasmus, Nicolas, som hade hakat på från sin åttonde (!) startruta. Sedan kom Jonathan, Simon, Madde, Kalle, som hade kanat långt ut i hårnålen, samt Marcus.

Rasmus stack alltså iväg mot en klar seger, men Patricks andraplats var inte mindre säker sedan Jonathan tagit över tredjeplatsen och helt tappat kontakten med tätparet. Kalle segade sig upp till fjärde plats, medan Simon verkade vantrivas i halkan och blev ett lätt offer för Madde, som smet in på femteplatsen och dessutom knappade in på Kalle under de sista varven. En dryg sekund efter Madde följde Felix, medan Simon fick en massa tidsstraff - inte bara för nosen - och skickades ner till tionde plats.

Såväl Marcus som Nicolas (liksom syrran Ainhoa) hade nosen på fel ställe och fick därför nöja sig med elfte respektive tolfte plats, medan Ainhoa blev 17:e ekipage.

Därmed var vi framme vid dagens första final med Jonathan master (!) med Rasmus på yttern. Kalle och Patrick fick hålla till i andra ledet, medan Simon och Felix återfanns i tredje led. Bakom dem ställde Henrik Tibblin och Erik Bergstrand upp i fjärde led med Elias Callin och Marcus Radne i femte.

Jonathan är ju kanske speciellt duktig med regndäck på karten, men han kan inte mäta sig med toppgänget, så hans startposition var ju en smula smickrande, vilket snart kom att märkas. Rasmus från yttern gjorde sin vanliga manöver i första kurvan och mastertrean Kalle hakade snabbt på, så dessa ledde med Jonathan trea när de hade passerat genom två kurvor.

Patrick låg fyra i inledningen tills Felix gled om. Sedan fortsatte Felix förbi även Jonathan, varvid även Patrick hängde med. Därmed var Jonathan nere på femte plats och där lyckades han hålla sig till mål. Det var nämligen "tomt" bakom honom.

Patrick var nu varm i kläderna och passerade Felix igen, varpå han körde ifatt Kalle men utan att komma om. Så medan Rasmus seglade mot en 8,673 sekunder stor seger, så skilde endast 0,646 mellan Kalle och Patrick. Felix kom in ungefär en sekund senare och Jonathan var inte heller långt efter.

Sedan det hade gått en "fikapaus" kom de övriga farande med Madde i spetsen före Simon, Erik, Marcus och Nicolas. Men återigen hade de två sistnämnda (blivande folkraceförare?) tryckt in sina noskoner, men det var faktiskt endast Henrik som flyttades fram till nionde plats före det olyckliga paret. Endast 17 ekipage nådde fram till mållinjen.

Även till den andra finalen såg det ut som om det skulle kunna bli lite bättre väder, så det ändrades en del på kartarna. Patrick gick till upptorkande inställning, medan Kalle släppte ut luft ur däcken för att vara i perfekt läge under den senare halvan av det 20 varv långa racet. Men gänget hann knappt ut på banan förrän det började stänka igen och när varvtavlan visade på nio varv kvar kom det ett veritabelt ösregn.

Men låt oss ta det från början. Rasmus Fridell var nu lika överlägsen som tidigare. Det är gynnsamt att vara stor om man ska kunna tynga ner en kart i vätan, så där har Rasmus inga problem och han ledde nu åter från start till mål. Segern blev nu inte så stor, då Rasmus kunde kosta på sig att ta det försiktigt i halkan, så marginalen till Patrick stannade vid 3,472 sekunder.

Kalle Åstrand var tvåa ett kort tag, men när regnet tilltog kunde han inte hålla Patrick Rundquist bakom sig och mot slutet kom även Jonathan Karlsson ifatt men utan att komma om. Kalle var cirka två och Jonte tre sekunder efter Patrick, när det hela var över.

Felix Jansson var en tidig fyra, men sedan började han dala bakåt till en slutlig sjundeplats. Det blev en halv evighet mellan Jonte och femman Simon, som nu lyckades spöa Madde efter en jämn kamp. Jag tror att Madde var nöjd ändå - hon hade ett stort leende på läpparna dagen lång trots busvädret. Brorsan Marcus tryckte in nosen för femtielfte gången och fick nu flytta ner från nionde plats bakom Nicolas (med nosen på rätt plats) till tolfte just före Ainhoa, som också hade dragit på sig fem sekunder extra.

Nicolas Castillo gjorde nu antagligen sitt bästa Rotaxlopp någonsin i och med åttondeplatsen, men jämfört med Rasmus Fridell, så var Södertäljeåkaren hela 26,251 sekunder efter till mållinjen. Nicolas spöade nu närmast Liam Andersson, som nog vantrivdes dagen lång, Hugo Kahnborg samt Erik Bergstrand. Melinda Öberg var sista förare i mål på 14 plats före en debutant, vilken borde ha diskats och bötfällts för att upprepade gånger ha nonchalerat varvningsflaggan. Man tycker att en debutant borde ha flaggsignalerna i gott minne efter avslutad kurs!