Marie Radne

RMC 2020 - Med föraren i fokus

Vi sätter föraren i fokus år 2020 med många spännande nyheter som gör att det bara blir föraren som avgör resultatet. Världens största kartingserie startar i April med Klippan Cup som första deltävling.

Den svenska Rotax Max Challenge serien 2020 är först ut av alla serier med anbudsförfarande på motorer för att minska diskussioner och ryktesspridning om att vissa förares motorer går snabbare än andra.

Vi har gjort ett upplägg som i korthet innebär att alla förare i respektive klass kan lägga ett anbud på att köpa en motor av de fem första i finalen som skall ersättas med en helt ny motorkropp direkt på plats.  (Gäller endast Rotax Max Junior och Rotax Max Senior)

Ett utkast till reglerna för det här är under uppbyggnad och finns att hitta på http://www.maxchallenge.se/Regler.aspx

 

Rotax 2-takts olja

Det finns två oljor som är godkända för RMC Sverige och det är:

  • XPS Kart Tec
  • XPS DYE

XPS Dye är en ny olja som kommer ersätta de andra oljorna, och Rotax XPS DYE har en spårmarkör i form av en speciell färg som bara är synlig med en speciell typ av lampa som man direkt kan se ifall bensinen innehåller den aktuella oljan eller inte.

Observera att båda oljorna ska blandas 2% med 95 eller 98 oktan bensin. 



Nytt regndäck


Tyska däcktillverkaren Mojo har tagit fram ett nytt regndäck som både har nytt och förbättrat mönster för att effektivare leda bort vattnet i hög hastighet. Den nya mjukare gummiblandningen gör även att greppet är förbättrat.

Man kommer under en övergångsperiod att få använda Mojo W3 däcket i svenska RMC-serien.


Mojo D5 blir CIK homologerat

Mojo däcket som används i Rotax Max Senior samt Rotax Max DD2 är fr.o.m 2020 CIK homologerat och har en ny märkning. Däcket är precis lika bra som tidigare, med bra grepp och lång livslängd.

Däcket har numera en gul sido-markering och det är det enda däcket som är tillåtet från 2020 i Rotax Max Senior samt Rotax Max DD2.

 

Här hittar du all information om serien http://www.maxchallenge.se/