Claes Uddgren

Rotax Max (RMC 2:6)

Tolv ekipage ville vara med på Rörken Ring. Samtliga västsvenskar och västgötar/skaraborgare saknades, så det hela liknade mest en MKR-tävling. Järfällas Leo Westlin och KAK:s Elias Callin gjorde 49-rundor på tidskörningen, vilket placerade dem i första led i de bägge kvalen. Wilgot Edqvist var trea och Sebastian Svensson fyra med Rasmus Isaksson endast en hundradels sekund efter. Arvid Rosén från Umeå AK gick in som sexa.

I det första heatet tog det inte lång stund för Wille att gå upp i ledning med en vilt jagande Leo som tvåa. Men Leo litade för mycket på sina kalla däck och brakade av i banans bortersta del. Han kom visserligen upp på banan igen som tvåa men hade tappat all fart och säkert fått gräs på däcken, så strax efter blåste Arvid, som just hade vunnit en tvekamp med Sebbe, förbi och strax gjorde Sebbe detsamma.

Medan Wille sedan tog en bekväm seger med 4,4 sekunder, så kämpade Leo sig tillbaka till andraplatsen strax före Arvid och Sebbe som kom en bit efter på fjärdeplatsen.

Startsnabbe Liam Andersson tog sig kvickt upp från åttonde till femte plats, men när Rasmus fick bättre fäste så körde han om Liam som sedan fann det gott att ta det lugnt eftersom ingen bakom honom hotade. Elias fick omgående problem och gav upp efter fyra varv. Han kom sedan inte till start i det andra loppet.

Leo fick direkt problem med karten och tvingades släppa om allihop innan han styrde in i depån och bröt utan att ha fått ett enda varv noterat. Så efter ett varv ledde Wille före Rasmus (!), Arvid, Sebbe och Liam. Medan Wille sedan seglade vidare mot en ny klar seger, så hände det en hel del bakom honom. Arvid stal nämligen andraplatsen och höll den till mål, 3,243 sekunder efter Wille. Liam körde kvickt upp sig till tredje plats innan de övriga fått bättre fäste - Liam hade en svag standardmotor och hade ingenting att sätta emot när det greppade för de andra. Det var Sebbe och Rasmus som petade ner Liam till femteplatsen. Men det var inte över än. På sista varvet lyckades Rasmus nämligen smita förbi Sebbe och sno åt sig tredjeplatsen.

Inför den första finalen ställde Wille och Arvid upp i första startled med Sebbe och Rasmus i andra, medan Liam och Leo ockuperade tredje led. I fjärde stod Sebastian Waltin samt Carl Andersson.

Liam fick åter visa sin startsnabbhet på kalla däck och tog sig under första rundan upp på andra plats bakom Wille, som i vanlig ordning sedan höll undan till målljusen.

Arvid var trea i inledningen men avancerade till andraplatsen på andra varvet. Bakom Liam följde Sebbe, men sedan kom den från tolfte rutan startande Elias farande som ett jehu med sina knappt använda däck. Elias fortsatte sedan framåt och körde om alla utom Wille, som vann med 2,8 sekunder.

Arvid greppade tredjeplatsen med Sebbe nu tätt efter, medan Liam med något förbättrade inställningar grejade att ta femteplatsen före Leo. Rasmus var visserligen före Leo över mållinjen, men han hade knuffat tillbaka noskonen och fick därmed nöja sig med nionde plats. 

Den andra finalen gick över 16 varv. För en gångs skull ledde Wille inte från start till mål. Han var dock etta under de första varven, men bakom honom avancerade Sebbe från sin fjärdeplats i inledningen till första plats. Wille kom dock ganska snabbt tillbaka, medan Sebbe en stund fick fullt upp med Arvid. Sebbe gav sig inte utan lyckades än en gång kämpa sig upp i ledningen bara för att lika snabbt tappa den till Wille. Så Sebbe fick nöja sig med andra plats, vilket väl inte var fy skam i detta gäng.

Liam låg femma tills Leo kom farande med ny energi. Leo fortsatte sedan framåt och tog sig ända fram till andraplatsen, men Sebbe kom alltså igen och snodde tillbaka positionen i loppets näst sista kurva. Så slutställningen blev: Wille, Sebbe, Leo, Arvid, Elias och Liam med en avslagen Rasmus långt efter på sjunde plats strax före Carl.