Claes Uddgren

Start för Rotax Euro Trophy med nio svenskar

Äntligen kom Rotax Euro Trophy igång med sin premiär i Genk, där man nyligen redan har avverkat två andra tävlingar. Patrick Rundquist har ju gjort comeback och ställde upp i båda med Wilgot Edqvist med i den andra. Båda var givetvis med bland de nio svenskar som tog sig till Genk i Belgien helgen efter Påsk. Patrick blev bäste seniorsvensk, medan Wilgot misslyckades att ta sig till final.

Lägsta och alltså bästa resultatet gick emellertid till en annan comebackare, nämligen Hannes Morin, som ställde upp i DD 2 och där slutade bland de tio bästa i båda finalerna.

Rotax Max

Trots att den tidigt anmälda Mathilda Olsson uteblev, så fanns sju svenskar på plats vid tidskörningen. Det kom hela 70 förare så det blev som så ofta ett saxat startfält med engelsmännen Rhys Hunter och Mark Kimber i topp. Rhys var för övrigt ensam om att gå under 54 sekunder på den 1320 meter långa banan. Rhys rundade på 53,749 sekunder, medan Mark behövde 54,005. Bäste svensk blev Wilgot Edqvist med sin Kosmic på 54,286, vilket placerade honom som 26:a totalt. Tätt efter på 27:e plats kom Felix Jansson i sin nya EOS med 54,354. Patrick Rundquists Kosmic trillade in på 41:a position med 54,400. Strax efter följde Vigor Hjorvards EOS på 54,447. Arvid Rosén var lite snabbare med sin EOS på 54,445, men han körde i "fel" grupp och hamnade därför på 55:e plats. Sedan kom Elias Callins EOS på 59:e plats med tiden 54,860. På sista plats (70:e) hamnade Astrid Almlöfs EOS, men hon var inte långsammast med 54,837 men hade oturen att också hamna i "fel" grupp.

Det blev fyra kvalomgångar, där de 30 bästa gick direkt till final. Överst tronade Mark Kimber och Callum Bradshaw, som senare toppade båda finalerna och den sammanlagda poänglistan. Patrick noterade raden 10-12-11-17, vilket räckte till 28:e plats. Tätt efter kom Felix på 30:e plats efter raden: 16-15-11-10. Arvid slutade som 32:a, Wilgot som 38:a, Vigor som 43:a, Elias som 65:a samt Astrid som 68:a. De fyra killarna fick därmed köra B-final, medan Astrid hamnade just utanför och fick packa ihop för helgen.

I B-finalen, som kördes med regndäck, startade Arvid i andra rutan. Han tappade bara en position, så tredjeplatsen räckte för att gå till final. De andra fick nu också packa ihop, då Vigor blev tia, medan Wilgot slutade som tolva. Han var nia över mållinjen, men domarna tyckte att han hade knuffats och lade på fem sekunder, vilket ju inte hade någon större betydelse. Elias till slut kom i mål på 30:e och sista plats.

De båda finalerna fick också köras på regndäck. I den första var Patrick elfte man i mål, men nosen var intryckt, så det blev ju tillägg och ras till 16:e plats. Felix gjorde en stark uppåkning och erhöll 18:e position, medan Arvid kom strax efter på 19:e plats. Men Arvid hade knuffats och tryckt in nosen, så han fick tio sekunders tillägg och flyttades ned till 28:e plats. Nämnas kan att Rhys Hunter bröt på första varvet och körde sedan upp sig till 16:e plats i den andra finalen.

Patrick körde nu åter in på elfte plats i den sista finalen. Allt var intakt, så det blev inga tidstillägg. För de andra båda gick det däremot åt skogen. Arvid bröt efter tio varv och rankades då som 31:a, medan Felix försvann redan efter två rundor med en slutplacering som 35:a. I den den hopslagna totallistan slutade Patrick Rundquist på 14:e plats med fem poäng.

Rotax Junior

Arvids syster Greta Rosén var enda svensk i Juniorklassen, som bara hade 31 deltagare, vilka då alla gick till final. Greta inledde med att bli 29:a på tidskörningen och sedan 28:a efter kvalen. I första finalen låg hon kvar på 28:e plats, men i den andra, som var något mindre blöt, körde Greta upp sig till 21:a plats och var tätt efter de som blev 19:e och 20:e.

DD 2

Efter några år som racerförare i STCC var västerbottningen Hannes Morin tillbaka i kartingen, nu med en DD 2-maskin i ett FA-chassi. Han inledde med att bli 16:e man under tidskörningen. Det räckte sedan med tre kvalomgångar, eftersom det bara var 37 förare. 

I sitt första och sista åk var Hannes fyra, men i det andra gick det lite sämre. Han var sexa över mållinjen men bestraffades med åtta sekunders tillägg, eftersom Hannes hade kört utanför korridoren i starten och sedan dessutom hade tryckt in nosen. Raset blev dock bara två placeringar. Så sammantaget slutade han som tia.

I den första finalen körde han upp sig till sjunde plats, men än en gång satt nosen fel, så han flyttades ned till tionde igen. I helgens sista åk avancerade Hannes upp till åttonde plats, vilket gav honom en slutlig sjundeplats med 14 inkörda poäng.

DD 2 Masters

Två svenskar var anmälda, men ingen av dem kom tyvärr till start.