Claes Uddgren

Svensk otur i Portimaos Rotaxrace

Medan WSK i Italien först flyttade sin Final Cup från Sarno till Adria och sedan ställde in racet helt, så var det full fart på Portugals fina bana Portimao under luciahelgen, då Rotax International Trophy avgjordes med åtta svenskar på plats. Toppförarna Mathilda Olsson, Junior Jonsson och Hannes Morin hade alla otur i finalen, så ingen av dem kom med i prislistan. Rotax Max

Rotax Max

Seniorklassen samlade 67 förare, vilka fick köra tre dagar i regn och först till helgen gick det att åka på slicks. Tidskörningen under torsdagseftermiddagen blev en blöt historia, där engelsmannen Louie Westover var kvickast på 1.14,518 minuter. Mathilda Olsson med sin Strawberry-Tonykart satte 15:e tid med 1.15,852, medan Felix Jansson i en Sodi noterade 1.16,689.

Fredagen var lika blöt, då heaten avverkades. Mathilda inledde med att starta från sjunde rutan och ha samma placering i mål men med nosen på fel ställe, blev hon nerflyttad till nionde plats. Felix stod i 17:e rutan och kom i mål på 19:e plats. Men även han hade tryckt in nosen och blev då istället bara 26:a.

I den andra omgången startade Mathilda från åttonde rutan men bröt tyvärr med ett varv kvar att köra. Felix stod nu i 18:e rutan och körde upp sig till 13:e plats. I den sista kvalomgången hade svenskarna samma startpositioner. Mathilda körde upp sig till femte plats, men nosen satt ånyo fel, så hon blev till slut åtta igen. Felix körde upp sig två placeringar och blev således 16:e man.

Vid kvalsammanräkningen var Westover fortfarande etta, medan Mathilda hamnade på 29:e och Felix på 35:e plats.

Under lördagen steg temperaturen till 17 grader, vilket gjorde att förarna körde 12-13 sekunder snabbare. Förfinalen kom först (!). Här körde Mathilda upp sig från 29:e till 16:e plats, men nosen var intryckt igen, så hon placerades på 19:e rutan inför finalen. Efter detta race kördes B-finalen med Felix som master. Han lyckades inte bli etta, men femte plats i mål räckte för att han skulle få vara med i A-finalen under söndagen, då det också var torrt med åktider runt 1.00 minuter. Mathilda satsade allt och flög genom fältet. När ett varv återstod, så låg hon sexa. Sedan krockade hon på sista varvet, men tog sig ändå över mållinjen som åtta. Med intryckt nos blev hon först nerflyttad till nionde plats, men sedan domarna hade sagt sitt, så blev hon istället utesluten! Skälet till detta har inte delgivits.

Medan finalsegraren, engelsmannen Morgan Porter, cirkulerade på 1.00-tider, så gjorde Felix inte en enda runda under 1.05 och då blev han 31:e och siste man i mål.

Rotax Junior

Här fanns Junior Jonsson från Linköping i en Birel och Arvid Rosén från Umeå i en Sodi. De hade naturligtvis samma väglag som seniorklassen, så efter tidskörningen låg Junior på 14:e plats och Arvid på 56:e bland de 57 deltagarna. De likaledes blöta kvalracen gick dock mycket bättre ur svensk synpunkt. Junior avancerade nämligen upp till femte plats och Arvid till 28:e. Det räckte för att båda skulle vara finalklara.

På den något upptorkande förfinalen låg åktiderna på runt 1.08 minuter. Junior satsade allt, gick upp på andra plats, men på sista varvet kom han lite ur spår och flög av banan och bröt. Det blev då 31:a plats. Arvid hade inte det rätta tempot och var aldrig under 1.10,5, så han fick nöja sig med 26:e plats i mål.

I finalen körde Junior om sex kartar redan på första varvet, men under det andra blev det "tekniskt fel", så han parkerade snabbt och blev därmed 36:a. Nu var banan torr, så Arvid kom ner på 1.02-tider, men det hjälpte inte, då många var 1,5 sekunder snabbare per varv, så norrlänningen fick nöja sig med att bli 33:a. Vann gjorde engelsmannen Daniel Guinchard i en KR.

DD 2

Efter att ha kört bilracing under hela säsongen var Umeås Hannes Morin tillbaka inom kartingen och det i DD 22, där han nu hade åldern inne för den yngre klassen under 33 år. Liksom ovannämnda Felix Jansson och Arvid Rosén kom Hannes till start med en Sodi. Under tidskörningen blev han en fin fyra, medan skåningen Johan Andersson, som i år tävlar med utländsk licens blev 30:e man med sin Intrepid bland de 33 startande. I första heatet var Hannes fortfarande fyra, medan Johan bröt med tre varv kvar.

I den andra omgången hände det något för Hannes, som nu bara var 18:e man över mållinjen och det utan något tidstillägg. Johan var bara fem sekunder efter på 26:e plats.

I sista kvalåket körde Hannes upp sig till andra plats, vilket gav honom femte startrutan till lördagens våta förfinal. Johan avslutade med att bli 28:e man i mål och därmed fick starta i 30:e rutan på lördagen. I detta enda dagsrace blev Johan 25:e, medan Hannes tyvärr bröt med två varv kvar att köra.

Till söndagens final gick det äntligen att montera slickshjul och då kom man ner på 59-sekunderstider. Hannes körde om halva fältet och klöv mållinjen som 15:e man men tyvärr med en intryckt nos, så hans slutplacering blev 19:e plats. Johan däremot fick inte ett enda varv noterat, så han blev 33:a.

DD 2 Masters

Här fanns de båda Järfällaåkarna Joakim Elander i en Exprit och Reinis Freijs i en Birel. De följdes åt under tidskörningen på 14:e och 15:e plats bland de 21 deltagarna. I kvalen spreds de dock upp. Joakim var åtta, sjua och nia i sina åk. I det sista var han till och med femte man förbi målflaggan, men han hade tyvärr tryckt in nosen och fick alltså fem sekunders tillägg. Reinis var samtidigt 20:e, 15:e och 18:e i de blöta racen. Därmed gick de till förfinal som sexa och 19:e man.

I förfinalen kom Joakim in på en fin sjundeplats och Reinis på 19:e. I sista racet tappade Joakim en placering och slutade alltså som sjua, vilket gjorde honom till bäste svensk i Portomao. Reinis däremot behöll sin 19:e plats. Litauen Henrijs Grube tog hem allt.

Snart blir det ett nytt race igen i Portomao och då handlar det om den uppskjutna Världsfinalen för alla Rotaxklasser i mitten av januari. Om inget händer, så blir det nog en rumphuggen tävling, då många länder i likhet med England har stängt sina gränser. I skrivande stund kan åtminstone de uttagna svenskarna åka ner till Portugal - om de vågar.