Marie Radne

Svenska framgångar men inga pallplatser i Rotax Världsfinal

Svenskgänget bet ifrån bra under Rotax Max Världsfinal i norra Brasilien, där temperaturen sällan understeg 30 grader. Hannes Morin såg länge ut som en blivande segrare i Seniorklassen, men under finalens sju sista varv sjönk han tillbaka från första till fjärde plats. Då hade även fått Jeppe Sjöberg i hälarna.

Rotax Max

Det var Sodi som gällde för de 72 förarna från jordens alla hörn. Hannes Morin hade redan kört Sodi på en tävling i Belgien och kände alltså till karten i god tid. Han hade dessutom det välkända Dan Hollandteamet, som mekade med karten. Det slutade med att han vann tidskörningen på 52,035 sekunder.

Näste svensk var Jesper Sjöberg med sin pappa som förstemekaniker. Det slutade med 13:e tid på 52,424. Tätt efter kom Kalle Åstrand på 16:e plats. Kalle körde för KR Sport och noterade 52,464. Mathilda Olsson hade hjälp av Strawberry Racing, vilka inte heller är några duvungar. Men Mathilda kom aldrig riktigt överens med Sodin och den 1280 meter långa Paladinobanan. Hon noterade 52,818 sekunder och det räckte bara till 43:e tid.

Tre kvalomgångar stod på programmet. Hannes behöll kommandot och vann alla åken. Jeppe fick raden 3-6-10, vilket gjorde att han klättrade upp till åttonde plats totalt. Mathildas rad blev 16-13-24, vilket gjorde att hon avancerade fram till 31:a plats. Kalle hade lite otur och krockade bort sig, så hans rad löd 29-12-18. Därmed föll han tillbaka till 38:e plats.

Under den näst sista tävlingsdagen kördes det två semifinaler, varefter man lade ihop resultatet med kvalresultatet, ungefär som WSK gör i en del av sina tävlingar i Europa. Hannes körde i den första semin, där han en stund ledde komfortabelt men sedermera blev omkörd av holländaren Senna van Walstijn.

Mathilda startade från 16:e rutan men föll sedan bakåt. Inte blev det bättre av att frontspoilern blivit intryckt så att hon fick fem sekunders tillägg. Hon slutade därför på 27:e plats. Utan straffet hade hon kunnat bli 19:e ekipage, vilket inte heller hade räckt för att gå till final.

I den andra semin vann tjecken Petr Bezel, men det var Jeppe Sjöberg, som var först över mållinjen. Tyvärr satt även Jeppes nos på fel ställe, så han fick fem sekunder och flyttades ned till femte plats.

Kalle blev avflaggad som 19:e man, vilket normalt inte räcker för att gå vidare. Men när man lade ihop de senaste dagarnas resultat, så hamnade Hannes på första plats, Jeppe på åttonde och Kalle på 35:e plats. Eftersom banan var typad för 35 kartar, så fick han alltså vara med i finalen i alla fall!

Hannes ledde det första varvet, blev sedan omkörd men tog tillbaka initiativet under den femte varvet och höll sedan undan till det 13:e. Antagligen började däcken "tröttna". Så under de sju sista varven fick han istället kämpa med Jeppe om fjärdeplatsen. Hannes kom till slut i mål 0,307 sekunder före Jeppe på femteplatsen.

Holländaren van Walstijn vann med tre sekunders marginal till engelsmannen Mark Kimber. Ungefär 1,8 sekunder senare kom ungraren Mario Kovak i mål. Han hade i sin tur en knapp sekund tillgodo på Hannes.

Kalle startade från allra sista rutan och passerade under de 20 varven 15 ekipage, så han slutplacering blev 20:e plats.

Rotax Junior

De båda svenskarna gjorde mycket bra ifrån sig under tidskörningen. Vigor Hjorvard blev nämligen sexa bland de 72 förarna, medan Wilgot Edqvist inte var långt efter på 13:e plats. Det blev dubbelt Australien i topp genom Jaiden Pope och William Seal. De körde på 52,967 respektive 52,993 sekunder. Vigor noterade 53,136 och Wilgot 53,225.

Efter kvalen ledde Pope fortfarande, medan Vigor hade fallit en aning till tolfte plats med Wilgot kvar på 13:e plats.

Pope fortsatte sedan med att vinna den första semifinalen, där Wilgot blev femma, slagen med 3,791 sekunder av "påven". I den andra semin segrade holländaren Robert de Haan med Vigor i mål på sjätte plats, endast 2,835 sekunder efter.

Efter ihopslagningen av alla poäng så låg de Haan nu etta och Pope tvåa med Vigor elva och Wilgot tolva.

Vad beträffar de två första, så kom de i mål i finalen på samma positioner med holländaren 0,266 sekunder före. Wilgot laddade på för fullt och klättrade till åttonde plats i mål, men domarna ansåg att hans körning hade orsakat en krock, så de beslöt att bestraffa honom med tio sekunders tillägg. Därmed rasade Wilgot ner till 19:e plats.

Vigor blev omkörd av tre förare och flaggades alltså av som 15:e man, men sedan Wilgot åkt ner och ytterligare två framförvarande ekipage fått fem sekunders tillägg vardera, så flyttades Vigor upp till en slutlig tolfteplats.

DD2

Här fanns Johan Ernholm. Han var inte bättre än 46:a på tidskörningen och rasade till 55:e plats under kvalet. Det innebar att han fick starta från 28:e rutan i första semifinalen. I mål var Johan uppe på 21:a plats, men det räckte ju inte till final. Segrare till slut blev fransmannen Paolo Besancenez.

DD2 Master

Peter Ernholm blev diskad under tidskörningen, då han hade undervikt vid efterbesiktningen. 72:a plats var ingen god början på veckan, men Peter gick precis som brorsan upp till 55:e plats under kvalen.

I semifinalen fick han också starta från 28:e rutan, varifrån Peter avancerade upp till 19:e plats. Därmed missade han precis finalåka. Segrare i denna klass blev för övrigt sydafrikanen Cristiano Morgado med Finlands Antti Ollikainen en god tvåa.