Claes Uddgren

Viktor G tog hem segern i årspremiären

Det blev ju aldrig någon Världsfinal i Rotax Challenge, som skulle ha körts i Portugal i januari. Just då råkade Portugal vara det mest Coronadrabbade landet i Europa. Samma helg hade WSK tänkt köra sin Champion Cup på Adriabanan, men den blev också inställd. En månad senare gick det emellertid att köra tävlingen i norra Italien och då fanns många svenskar på plats. Bland dem återfanns den regerande europamästaren i KZ 2 Viktor Gustafsson. Efter

KZ 2

I det 54 man stora startfältet fanns inte mindre än sju svenskar. Viktor Gustafsson hamnade på fjärde plats totalt under tidskörningen med sin Birel. Samma märke körde även Douglas Lundberg och Axel Bengtsson, vilka slutade på 24:e respektive 28:e plats. Brandon Nilsson i en CRG blev 36:a, medan comebackande hallänningen Charlie Andersen körde en Energy till 43:e tid. Birelparet Jesper Sjöberg och Rasmus Jansson slutade på 44:e respektive 49:e plats.

Under kvalet hamnade tre förare på tre poäng efter två segrar och en tredjeplats vardera. En av dem var Viktor. De båda andra var snabbare på tidskörningen, så Viktor blev alltså kvaltrea. Douglas inledde med två femteplatser och en avslutande nioplacering vilket räckte för avancemang upp till tionde plats totalt. Axel tog också några kliv framåt till 24:e plats, medan Brandon tog sig upp på 27:e plats. Jeppe förkovrade sig också och slutade som 36:a, medan Charlie ramlade ned till 47:e. Rasmus tappade en position till 50:e plats.

Fransmannen Adrien Renaudin var kvaletta, men i den första semifinalen bytte han plats med kvaltrean Viktor, som alltså kom först till mållinjen. Utslagna blev Charlie på 21:a plats (18:e utan tidstillägg för flyttad noskon) och Brandon på 23:e plats.

I den andra semifinalen var Axel 14:e man i mål men flyttades upp till tolfte plats, sedan två framförvarande hade blivit tidsbestraffade. Jeppe klarade sig också med till final genom att slinka in på 15:e plats. 

Douglas hade inga tidstillägg, men trots det blev han bara 25:a, så något måste ha hänt under resans gång. Rasmus till sist bröt fyra varv före mål. Kanske blev han varvad?

Det blev en ny fin fight i finalen mellan Viktor och Adrien, som Viktor än en gång gick segrande ur. Segermarginalen blev dock inte större än 0,576 sekunder. Axel från 24:e rutan kämpade sig fram till 18:e plats, medan Jeppe kunde ha blivit 26:a om han inte hade blivit utesluten för undervikt.

OK

Klassen hade 66 deltagare varav fyra från Sverige. Svenske mästaren Norton Andreasson inledde bäst med att bli 17:e man på tidskörningen, där Caspian Hagman var 46:a, Casper Jansson 62:a och den orutinerade Hugo Holm 65:a. Samtliga rattade Tonykart. Främst placerade sig den "svenske" engelsmannen Arvid Lindblad i en KR.

Alla fick köra fyra kval. Norton blev fyra, sexa, femma samt tvåa i sina race och klättrade därmed till sjunde plats totalt. Upplänningen Casper avancerade också starkt upp till 48:e plats, medan Caspian rasade till 56:e. Hugo till slut låg kvar på 65:e plats, vilket ju var trist då bara 64 förare fick köra semifinal.

Norton var ende svensk i den första semin, där han slutade femma, vilket innebar start från femte led i finalstarten. I den andra semin var Casper 19:e man över mållinjen. Han flyttades sedan upp till 18:e plats, men det hjälpte ju inte, då bara 17 gick till final. Caspian försvann emellertid efter tre varv och rankades då som 30:a.

Norton lyckades inte avancera i finalen utan slutade på tionde plats. Det blev nu en förkrossande seger för KR som belade de främsta positionerna med brassen Rafael Camara etta.

OK Junior

Joel Bergström var anmäld men ställde aldrig upp. Klassen vanns av en arab från Förenade Arabemiraten.

Mini 60

Hela 112 ordinarie förare och några reserver kom till start, varav tre blågula förare. Under tidskörningen placerade sig Klippans Elliot Kaczynski i en Tonykart främst med sin 23:e tid tätt följd av KAK:s Oliver Kinnmark i en Parolin. På den övre halvan återfanns även KAK:s Scott Lindbloms CRG på 48:e plats.

Med ett så stort startfält fick alla köra hela sex kvalheat.  Elliots rad löd: 4-7-5-29-4-4. Därmed klev han fram några steg till 20:e position. Olivers rad löd: 3-14-4-8-31-19 vilket gav honom 36:e plats. För Scott tog det roliga dock slut, då han endast blev 89:a efter raden: 17-31-15-29-16-33. Nu kom inte de andra så mycket längre. Elliot bröt nämligen på första varvet i semifinalen, medan Oliver blev utslagen efter att ha blivit 19:e - två placeringar från finalavancemang.