Claes Uddgren

Vilmer och Scott glänste i Trofeo Margutti

Vilmer Svahn glänste i OK Juniorfinalen i Trofeo Andrea Margutti som kördes på South Gardabanan i Italien första helgen i april. Men det fanns många andra svenskar i alla klasser och Scott Lindblom i Mini 60 gjorde också bra ifrån sig och tog en fjärdeplats, medan den blågula trion i KZ 2 missade att gå till final.

KZ 2

Det var 33:e gången som Trofeo Andrea Margutti kördes för att hedra den unge italienske kartföraren Margutti som omkom för bortåt 35 år sedan. Jag har tyvärr inga detaljer om detta.

Men jag vet att det fanns hela 69 åksugna förare med i växellådsklassen, de flesta italienare. I övrigt var inte så många av elitförarna på plats. Ändå gick det inte bra för svenskarna, men det berodde nog mest på oträning. Hemmaförarna har ju kunnat tävla sedan slutet av januari och då just på South Garda. Så bäste svensk, Axel Bengtsson i en Birel blev bara 51:a på den saxade tidskörningen. Sedan följde Rasmus Jansson. Upplänningen kom nästan direkt från finska gränsen i norr, där han körde Sprint-SM på is (Kalixälven) i sin rallycrossbil och blev trea. Trots den stora kontrasten satte han nu den 58:e tiden med sin Birel, medan Lukas Jonsson i en Exprit landade på 64:e plats.

Det blev tre kvalomgångar. Rasmus avancerade här upp till 45:e plats, medan Axel föll till 61:a och Lukas till 67:e. För Lukas var det därmed slutåkt, medan de andra gick till en B-final. Här gick det bra men inte tillräckligt. Rasmus avancerade nämligen från 15:e till elfte plats, medan Axel från 31:a rutan passerade elva konkurrenter och slutade som 20:e man. A-finalen vanns slutligen av Giuseppe Palomba.

OK Junior

OK-klassen fick stå över denna helg, men OK Junior var välkomna, däribland Anton Söderholm, som presterade den 21:a bästa tiden i den icke saxade tidskörningen, som endast innehöll 24 ekipage. Man körde två kval. I det första försvann Anton direkt, men i det andra körde han upp sig till 14:e plats, vilket innebar 20:e ruta i förfinalen. Vad som sedan hände är okänt, men Anton kom bara fyra varv i förfinalen och startade sedan aldrig i den blöta finalen, som vanns av estländaren Mark Dubnitski. 

X30 Senior

Hela sex svenskar fanns bland de 51 deltagarna i denna klass. Järfällas Benjamin Robertson hävdade sig bäst under den saxade tidskörningen, där han landade på 14:e plats. Sedan kom Max Andersson (skåningen?) på 24:e, William Svensson på 34:e, Victor Karlsson på 43:e, Joel Ededahl på 44:e samt Siri Hökfelt på 50:e plats. Hemmaföraren Cristian Commanducci var snabbast men figurerade inte lika mycket i fortsättningen.

Under kvalet toppade en annan hemmaåkare. Giulio Olivieri. Benji var fortfarande bäste svensk men sjönk till 22:a plats. Uppåt gick det istället för trion William (25:a), Siri (31:a) samt Victor (38:a). Max rasade till 41:a plats, medan Joel stannade kvar som 44:a.

Man klippte fältet efter 30:e plats, så Siri hade otur att inte gå direkt till final, men hon blev nu master till B-finalen. Jag vet inte vad som hände, men vid målflaggan var skånskan bara 14:e ekipage. Hon tjänade visserligen två positioner på andras tidsstraff, men tolfte plats räckte ju inte för finalåk.

Victor startade från åttonde rutan och kom femma till mållinjen, så därmed var han finalklar. Samtidigt klättrade Joel från 14:e till nionde plats, men det var ju inte heller nog för vidare tävlande. 

Max till sist skulle ha startat från elfte rutan, men han försvann direkt. Om det var på mastervarvet eller på första varvet är okänt.

Hittills hade vädret varit skapligt, men till söndagens förfinaler hade det börjat regna och sedan var det regndäck som gällde dagen lång. Möjligen gick det att köra på slicks under dagens allra sista lopp.

Det kördes nu en gammal hederlig förfinal, alltså inte något Extraheat eller Superheat, som sedan räknades ihop med kvalpoängen, utan de som körde förfinal fick även köra final.

De tidigare nämnda italienarna var inte lika duktiga på blött underlag som deras landsman Danny Carenini. Han var så överlägsen så att ett tidsstraff inte spelade någon roll. Han vann ändå. Nu var det Williams tur att skina. Han stod i 25:e rutan och flaggades av som 18:e man. Men fyra förare framför fick tillägg, så han fick alltså starta finalen från 14:e rutan.

Benji stod i 22:a rutan, passerades av William men blev ändå avvinkad som 19:e man. Men även nollåttan tjänade fyra positioner och fick alltså gå ut som 15:e man i finalen. Illa gick det för Victor, som startade från 35:e rutan och gick i mål som 32:a. Han hade visserligen tryckt in nosen men hade bara tjänat en placering om den suttit på rätt ställe.

Finalen med regndäck blev dramatisk. Varvtiderna steg inledningsvis med 20 sekunder för att sedan sakta sjunka något. Temperaturen låg på tio grader. Kinesen Yanpu Cui tog över och vann, men efter loppet konstaterades att han hade tryckt in nosen och med fem sekunders tillägg, så gick segern istället till tvåan i mål, Danny Carenini.

Det blev dramatiskt för Benji också. Han smet upp på nionde plats under första varvet. Sedan tappade han några positioner och låg tolva efter tre rundor. Sedan blev det katastrof och Benji var inte bättre än 35:a på det fjärde varvet. Därifrån tog han sig sakta upp till 33:e plats efter tolfte varvet. Kanske blev han då varvad, för under de sista sex varven var han inte med längre.

Om det gick bra för Benji i inledningen så var det motsatta förhållanden för William, som efter första rundan var 22:a. Samtidigt började Victor avancera från det sista startledet. Efter sjunde varvet var William åter framme på 15:e plats med Victor som 22:a. Sedan ändrades allt på åttonde rundan, då Victor kom runt som 20:a och William som 28:e man. Victor stannade sedan kvar på denna position till målgången, medan William åkte lite bergochdalbana för att till slut flaggas av som 25:a, cirka 3,5 sekunder efter Victor. 

Sedan efterbesiktningen var klar låg Victor kvar på 20:e plats, medan William fick flytta fram till 23:e.

X30 Junior

Med bara 33 förare på plats blev det ingen saxning efter deras tidskörning heller. Hemmaföraren Antonio Apicella glänste på torrt underlag under 2,5 dagar men kom bort i den blöta finalen. Han vann emellertid tidskörningen, blev kvaletta och vann förfinalen. Vilmer Svahn var också i högform och faktiskt som bäst i blötvädret! Han inledde med att bli tidsåtta. Dino Karlsson var tätt efter på tolfte plats, medan den färske, orutinerade Edwin Bernhardtson fick nöja sig med 30:e tid.

Vilmer blev sedan sexa i båda kvalåken och fick därmed starta förfinalen från sjätte rutan. För Dino gick det mindre bra. Med 24:e och 32:a plats i heaten, så blev det bara 30:e startrutan till förfinalen. Edwin var 33:a och 25:a under heaten och skulle då ha startat från 32:a rutan i förfinalen, men Edwin kastade in handduken och körde inte mer.

I den torra förfinalen rasade Vilmer ner till nionde plats, medan Dino satte full fart framåt och klättrade elva placeringar upp till 19:e plats. Nu återstod bara finalen, där det var regndäck som gällde.

Vilmer Svahn gjorde sedan ett fantomrace i finalen och körde förbi alla utom slutsegraren Riccardo Cirelli. Men tyvärr hade Vilmer nosen på fel ställe så med fem extrasekunder fick han nöja sig med tredje plats, vilket ju var jättebra ändå. 

Dinos resa var inte så dålig heller. Han passerade fem man och blev alltså 14:e förare i mål, visserligen med intryckt nos, men Dino var så långt före näste man att det inte ändrade någonting.

Mini 60

Bland de 96 deltagarna fanns hela sju svenska förare. Scott Lindblom inledde bäst med 16:e tid på tidskörningen. Sedan följde Melvin Kalousdian på 24:e plats, Erik Poulsen på 44:e, Theodore Bergersen på 54:e, Maximus Unt på 56:e, Jonathan Landström på 83:e samt Alfred Löfquist-Frid på 86:e plats. Holländaren Dean Hoogendoorn var kvickast.

Det var italienskt i täten efter de fem kvalomgångarna genom Iacopo Martinese. Scott grejade elfte plats, medan Melvin låg kvar på 24:e. Theodore hoppade upp en placering till 53:e, medan Jonathan tog ett längre skutt upp till 62:a plats. Maximus rasade däremot till 78:e, medan Alfred bättrade sig till 82:a. För Erik var det rena natta eftersom han föll från 44:e till 96:e och sista plats. De tre sistnämnda fick nu packa ihop, medan Theodore och Jonathan fick en chans till genom att de gick till B-final. Tyvärr var de inte bland de sex som fick fortsätta, men båda gjorde ändå bra ifrån sig. Theodore körde nämligen upp sig till 13:e plats efter att ha startat från 23:e rutan, medan Jonathan klättrade till 27:e plats från 32:a rutan.

Brassen Augustus Toniolo överraskade med att vinna förfinalen, där Scott passerade två man och slutade nia, medan Melvin avancerade tre positioner till 21:a plats.

Liksom i alla andra klasser blev det regndäcksåka i finalen. Båda svenskarna gjorde nu kanonstarter, då de kastade sig fram till andra respektive 13:e plats. Scott orkade sedan inte riktigt stå emot utan tappade snart två positioner varför han kom att sluta fyra, men han var den ende i fältet som gjorde ett varv under 70 sekunder genom att sätta tiden 1.09,938 minuter.

Melvins resa gick i samma fotspår, så han föll sakta men säkert tillbaka till 22:a plats, men tjänade sedan en position sedan efterbesiktningen var klar. Denna gång var belgaren Dries van Langendonck värst och vann klart.