Claes Uddgren

Douglas Lundberg på pallen

För 32:a gången arrangerades Trofeo Andrea Margutti på South Gardabanan i Italien. Från början hade CIK-FIA tänkt sig en EM-tävling denna helg på samma bana. Därav blev intet, men Marguttiracet kunde genomföras på sedvanligt Corona-test-vis. Man körde KZ, X30 Senior, X30 Junior och Mini 60 med svenska förare i samtliga klasser. Bäst gick det för Douglas Lundberg som slutade trea i KZ.

KZ

Det var inte direkt något stjärnfyllt gäng som ställde upp. Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon av förarna förutom Birel-duon Douglas Lundberg från Helsingborg och Axel Bengtsson från Stockholm. På tidskörningen var Douglas femma och Axel 27:a bland de 51 startande. De behövde bara köra två kval. Douglas var trea i båda sina åk men blev ändå inte bättre än femma totalt.

Axel hade en sjundeplats på gång i sitt första lopp, men den intryckta nosen gjorde att han bara blev 17:e man. I det andra racet slutade Axel på åttonde plats och rankades då som 16:e totalt.

Det kördes inga semifinaler utan bara en förfinal, där Douglas blev fyra, medan Axel bröt tio varv före målgång. Därmed fick han starta finalen från 32:a rutan.

Båda svenskarna gjorde nu en mycket bra final i det 20-gradiga vädret med torr bana. Douglas låg på femte plats under de fyra första varven. Sedan tog han över fjärdeplatsen och stannade kvar där till målgången. Men trean i mål hade en intryckt nos och därmed fick Douglas istället hoppa upp på tredjeplatsen och även bestiga prispallen. Total dominant var holländaren Senna van Walsteijn i en Sodi. Han vann såväl tidskörning som kval, förfinal och final.

Axel hade mycket att göra från sin startplats i kön men avancerade hela tiden och klöv till slut mållinjen på 19:e plats med nosen på rätt ställe. Det hade dock inte ett par av de som låg strax framför honom, så det innebar till slut att Axel blev 17:e man.

X30 Junior

I det 46 man starka fältet fanns en enda svensk, Enzo Hallman, som gör debut i klassen i år. Han gick in som 31:a på tidskörningen och avancerade till 30:e plats under kvalen. Han var 22:a man i mål i sitt första åk men flyttades ned till 25:e plats pga intryckt nos. I det andra racet var Enzo 15:e ekipage. Det blev till att köra B-final. Här gick det strålande. Enzo nöp andraplatsen och var därmed klar för final. I förfinalen var han 28:e man i mål men erhöll 27:e plats, sedan en framförvarande förare fått tidstillägg. I finalen var han åter 28:e man i mål, men nu var det fyra tävlande strax framför honom, som åkte dit på sina noskoner. Därmed slutade Enzo på 24:e plats totalt. Inte illa.

X30 Senior

Fem svenskar var på plats bland de 67 startande. På tidskörningen gick det bäst för Wäxjös Alex Bergqvist. Han hamnade på nionde plats med Klippan-paret Fabian Almqvist 21:a och Hugo Lindström 46:a. Victor Karlsson med för mig okänd adress (finns fler med samma namn) slutade som 57:a, medan nollåttan Benjamin Robertsson lade sig på 62:a plats.

Alex noterade raden 7-5-12, men klassades ändå inte bättre än elva. Fabian avancerade emellertid upp till 17:e plats efter raden 17-9-6.  Hugo hade lite oflyt i sitt sista åk men klättrade ändå 20 positioner upp till 26:e plats. Benji tog också ett bra kliv framåt till 49:e plats, vilket innebar B-final för hans del. Siste man att gå till B-final var 62:an. Tyvärr blev Victor bara 63:a totalt, så han missade precis tåget och kunde börja packa ihop redan på lördagseftermiddagen.

Benji fick starta B-finalen från 21:a rutan men fick tyvärr inte uppleva målgången. Det var färdigkört med tre varv kvar, så hans slutplacering blev 31:a. För den återstående trion gällde nu att avancera under förfinalen. Alex fick en bra start och låg snart uppe på nionde plats, men sedan började han tappa mark och blev avflaggad som 14:e man. Men i den slutliga listan var han uppe på tolfte plats, sedan ett par konkurrenter hade flyttats ned.

Hugo gjorde ett perfekt åk och gick från 26:e till 17:e plats, medan Fabian tappade några positioner till 21:a plats. Därmed återstod bara det sista åket på söndagseftermiddagen. Fyra Tonykartar med italienaren Christian Comanducci i topp briljerade. Hugo fortsatte sin häftiga framfart och var ända uppe på åttonde plats vid målflaggan. Han hade dock tryckt in nospartiet men förlorade bara en plats, så han blev alltså nia och bäste svensk med Alex strax efter på tionde plats. 

Fabian Almqvist till sist körde upp sig sex placeringar till 15:e, men vid efterbesiktningen åkte tre man framför honom dit och fick fem sekunder extra, vilket innebar att Fabian flyttades fram till tolfte plats. Så hela svensktrion slutade bland de tolv bästa!

Mini 60

Oliver Kinnmark var bäst av svenskkvintetten vid tidskörningen. Han gick in som 15:e man av de 80 startande. Sedan följde Vilmer Svahn på 21:a plats, Scott Lindblom på 27:e, Elliot Kaczynski på 36:e samt Fred Saareks på 50:e plats.

Kvalet inleddes på blöt bana, vilket verkade gynna de tre svenskarna i första heatet. Elliot tog sig ända upp till femte plats, Vilmer till nionde och Scott till tionde efter att först ha rasat i starten och sedan kört upp sig. Oliver inledde med en sjundeplats i sitt första heat med Fred som 17:e.

Efter de fyra åken var Scott bäst i gänget med 14:e plats följd av Oliver på 20:e, Vilmer på 22:a och Elliot på 27:e. Den sistnämnde tog en ny femteplats i sitt andra åk men sedan gick det sämre i de två sista, vilket var anledningen till raset. Fred till slut avslutade sin körning bra, medan de andra loppen inte gick fullt så bra, så han sjönk tyvärr till 57:e plats. Fred fick därmed köra B-final, där han slutade som 22:a.

Den återstående kvartetten återfanns i förfinalen, där det gick mindre bra för nästan allihop. Scott tappade till 17:e plats, Oliver klev upp till 19:e, Elliot tappade till 28:e, medan Vilmer rasade tio positioner till 32:a. Han fick visserligen fem sekunders tillägg, men det gjorde ingen skillnad för placeringen.

Det blev även i denna klass italienskt i topp i finalen genom Emanuele Olivieri i en IPK. Scott hade inte riktigt samma speed som tidigare och tappade snabbt några placeringar. På femte varvet blev han bland annat passerad av Oliver, som var riktigt på gång. Inför sista varvet låg Oliver på 15:e och Scott på 17:e plats, men på slutvarvet förlorade den sistnämnde cirka tolv sekunder och blev därmed avflaggad som 32:a. Då hade Vilmer hunnit förbi, så Oliver slutade till sist på 14:e plats, Vilmer på 26:e och Scott alltså på 32:a. Elliot kom aldrig i mål, då han bröt med sex varv kvar att köra. Innan dess hade han hunnit avancera till 26:e plats. Nu blev han istället 34:a.